Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2014

Αριθμοί μέχρι το 3.000
Στο σημερινό μάθημα των Μαθηματικών παίξαμε με το χιλιομετρητή αποστάσεων. 
Τα παιδιά είχαν κομμένους τους χιλιομετρητές από το παράρτημα του βιβλίου και ξεκινήσαμε σχηματίζοντας τετραψήφιους αριθμούς μέχρι το 3.000. Στην αρχή δούλεψαν σε δυάδα και μετά μεμονωμένα.
Ακολούθησαν οι  δραστηριότητες:
  • σχηματίζω τον προηγούμενο και τον επόμενο ενός αριθμού ζητώντας να απαντήσουν και πόσα τετραγωνάκια γυρνούσαν κάθε φορά
  • σχηματίζω έναν αριθμό και ζητώ να γυρίσουν το δεύτερο τετραγωνάκι από δεξιά και να διαβάσουν τους αριθμούς που σχηματίζονται
  • συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας να γυρίσουν το τρίτο τετραγωνάκι από δεξιά
  • σχηματίζω τον αριθμό που έχει 3Μ,4Δ,5Ε,1Χ








Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

Ένας χάρτης μας πληροφορεί (β)
Ξεκινήσαμε με τους γεωγραφικούς όρους της θάλασσας.
Στην αρχή είδαμε το σχετικό βιντεάκι από το διαδραστικό βιβλίο "Η χώρα μου από ψηλά -Θάλασσες"

Εντοπίσαμε τους όρους στο χάρτη.

Είδαμε εικόνες από τον πορθμό του Ευρίπου και από την Ισθμό της Κορίνθου για να κατανοήσουμε τη διαφορά τους. 
Και στο λίγο χρόνο που μας έμεινε παίξαμε με το γνωστό μας παιχνίδι.

Αριθμοί μέχρι το 3.000
Συνεχίσαμε και σήμερα με τους αριθμούς μέχρι το 3.000 αξιοποιώντας τους κύβους του Dienes. το υλικό αυτό βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν το δεκαδικό σύστημα αρίθμησης και την αξία της θέσης του ψηφίου.
Το υλικό ήταν γνωστό στα παιδιά και έτσι δε χάσαμε χρόνο να εξηγώ πώς θα το χρησιμοποιήσουμε. 
Κάθε δυάδα αναλάμβανε να σχηματίσει με τους κύβους έναν τετραψήφιο αριθμό  και να τον γράψει στον πίνακα. Η τάξη παρακολουθούσε τη διαδικασία και βοηθούσε όπου χρειαζόταν.
Τα κατάφεραν όλες οι δυάδες πολύ καλά.
Ο λίγος χρόνος που μας έμεινε μας ήταν να ανεβούμε και να κατεβούμε  ανά 100 από το 1.000 ως το 3.000.




Η χελωνίτσα Καρέττα-Καρέττα και το παλιό Φολκσβάγκεν
Σήμερα ασχοληθήκαμε με ένα ακόμη είδος ζώου που απειλείται με εξαφάνιση, τη χελώνα Καρέττα-Καρέττα. 
Διαβάσαμε την ιστορία του Χρήστου Μπουλώτη "Η χελωνίτσα Καρέττα-Καρέττα και το παλιό Φολκσβάγκεν", από το Ανθολόγιό μας. 
Αν και τα μικρούλια ήξεραν και θυμόταν αρκετά πράγματα που μάθαμε η ιστορία μας άρεσε πολύ.
Μάθαμε αρκετές πληροφορίες για τη ζωή της θαλάσσιας χελώνας, είδαμε στο χάρτη τις περιοχής που τη συναντάμε και το κυριότερο μάθαμε γιατί απειλείται με εξαφάνιση.
Στη συνέχεια απαντήσαμε στις ερωτήσεις:
  • ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας;
  • πού γεννήθηκε η χελωνίτσα και πότε;
  • τι λάθος έκανε μόλις βγήκε από το αυγό;
  • τι νόμισε ότι ήταν το παλιό Φολκσβάγκεν που αντίκρισε;
  • τι υπήρχε γύρω της, παντού στην παραλία, που την εντυπωσίασε;
  • ποιοι τα είχαν αφήσει εκεί και γιατί;
  • τι κινδύνους αντιμετώπιζε η χελωνίτσα της ιστορίας μας και κάθε χελωνίτσα που γεννιέται σ'αυτή την παραλία;
  • τι συμβούλεψε τη χελωνίτσα το παλιό Φολκσβάγκεν;
Είδαμε σε βιντεάκι πώς γεννάει τα αυγά της και πώς τα μικρά χελωνάκια κατευθύνονται προς τη θάλασσα.

Στο τέλος φτιάξαμε την ταυτότητα της χελωνίτσας μας.
Ζητήσαμε από το δάσκαλο των εικαστικών να μας ζωγραφίσει μια χελωνίτσα για να κολλήσουμε τις επόμενες ημέρες τις πληροφορίες που μάθαμε και να της δώσουμε τη θέση της μέσα στην αίθουσα παρέα με τα άλλα ζώα.





Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014

Επαναληπτικές εργασίες-Στη γη και στη θάλασσα

Αριθμοί μέχρι το 3.000
Το συγκεκριμένο κεφάλαιο εντάσσεται στη διδασκαλία της ευρύτερης ενότητας "Αριθμοί και Σύστημα Αρίθμησης"  το οποίο θα μας απασχολήσει αρκετά, γιατί   η αρίθμηση αποτελεί τη βάση για οποιαδήποτε μαθηματική διαδικασία. 

Ξεκίνησα τη διδακτική πράξη επιχειρώντας να συνδέσω για ακόμη μία φορά τα Μαθηματικά με τη Λογοτεχνία και πιο συγκεκριμένα με ένα παραμύθι.
Ψάχνοντας βρήκα μια παραλλαγή του παραμυθιού "Η πριγκίπισσα Δυσκολούλα" του Ευγένιου Τριβιζά. 

Ξεκίνησα λοιπόν την αφήγηση του παραμυθιού και κάθε φορά τα παιδιά σχημάτιζαν και κατέγραφαν τους αριθμούς των χιλιομέτρων που ταξίδεψε ο κάθε πρίγκιπας για να παντρευτεί την πριγκίπισσα Δυσκολούλα. 

Απολαύσαμε και την παραλλαγή του παραμυθιού αλλά και  ξεκίνησε η ενασχόλησή μας με τους τετραψήφιους αριθμούς. Μπορώ να πω ότι τα καταφέραμε αρκετά καλά.
Ανεβάζω το φύλλο εργασίας που δουλέψαμε στην τάξη. Αν κάποιος/α συνάδελφος θέλει να  χρησιμοποιήσει το παραμύθι κυκλοφορεί στο διαδίκτυο ή ας επικοινωνήσει μαζί μου. 







Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2014

Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν 
στο βουνό
Ξεκινήσαμε με το κείμενο που αναφέρεται στο Ναυάγιο της Ζακύνθου από το τετράδιο εργασιών. 
Διαβάσαμε την περιγραφή του τοπίου και είδαμε αρκετές φωτογραφίες του που μας έδιναν να καταλάβουμε καλύτερα την παραλία με το ναυάγιό της. 
Τα μικρούλια μου ενθουσιάστηκαν πολύ.
Στη συνέχεια εντοπίσαμε τα επίθετα του κειμένου και προφορικά τα σχηματίσαμε στα τρία τους γένη. Κάναμε και μια προσπάθεια να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικά επίθετα στη θέση αυτών του κειμένου. Ήταν αρκετά απαιτητική η προσπάθεια και τα μικρούλια δυσκολεύτηκαν αρκετά.
Μετά με τη φαντασία μας γίναμε επισκέπτες της παραλίας και είπαμε και γράψαμε τι βλέπουμε, τι ακούμε και όλα όσα ζητούσε η πρώτη άσκηση.




Στο τέλος θυμηθήκαμε τις συνώνυμες λέξεις και συμπληρώσαμε την άσκηση του βιβλίου.

Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014

Ένας χάρτης μάς πληροφορεί 
Βρήκαμε στο χάρτη των γεωγραφικών όρων και στο γεωφυσικό χάρτη της χώρας μας τους όρους που μάθαμε μέχρι σήμερα και παίξαμε με το παιχνίδι που είχα ανεβάσει την προηγούμενη ημέρα.



Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν
 στο βουνό
Το κείμενο του βιβλίου μας είναι ένα απόσπασμα από το βιβλίο-αναγνωστικό του Ζ. Παπαντωνίου "Τα ψηλά βουνά".
Τα μικρούλια θυμόταν το συγγραφέα και το βιβλίο από το μάθημα "Το σχολείο ταξιδεύει στο χρόνο" της πρώτης νεότητας.
Διαβάσαμε το κείμενο και μέσα από ερωτήσεις καταλήξαμε ότι έχουμε ένα κείμενο που μας περιγράφει έναν τόπο, ένα τοπίο.
Παρατηρήσαμε και τις εικόνες ώστε να κατανοήσουμε ακόμη καλύτερα όσα διαβάσαμε.
Τώρα μπορούσαμε να απαντήσουμε στις ερωτήσεις:
  • Ποιος υποδέχτηκε τα παιδιά όταν έφτασαν στη ράχη του βουνού; Τι έκαναν;
  • Τι βλέπουν τα παιδιά ανεβαίνοντας στο βουνό;
  • Πώς ένιωσαν; Από ποιες λέξεις ή φράσεις το καταλαβαίνουμε;
  • Τι θα λέγατε ή τι θα κάνατε εσείς, αν βρισκόσασταν στην θέση των παιδιών;
Κατόπιν δώσαμε για κάθε εικόνα έναν τίτλο.



Απαντήσαμε με ευκολία στις ερωτήσεις 3 και 4 του βιβλίου 

και συνεχίσαμε με την αρίθμηση των παραγράφων

Στη συνέχεια κάθε φορά και άλλο παιδί έλεγε με δικά του λόγια τις πληροφορίες που μας έδινε η κάθε παράγραφος και  οι συμμαθητές του πρότειναν έναν τίτλο. 

Αφήσαμε τελευταία την 2η άσκηση. Εδώ γράψαμε τις εικόνες που είχαμε από το κείμενο.


Στο τέλος επειδή είχαμε πολύ λίγο χρόνο στη διάθεσή μας αφού θυμηθήκαμε για μία ακόμη φορά ότι στην περιγραφή χρησιμοποιούμε επίθετα για να περιγράψουμε όσο καλύτερα μπορούμε αυτό που θέλουμε, βρήκαμε τα επίθετα του κειμένου και προφορικά τα σχηματίσαμε στα τρία τους γένη.




Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2014

Δαίδαλος και Ίκαρος

Και λίγη επανάληψη...

Ένας χάρτης μάς πληροφορεί (α)

Συνεχίσαμε με τους γεωγραφικούς όρους των πεδινών τόπων. 
Είδαμε εικόνες με ποταμούς,λίμνες, πηγές ποταμών, συμβολές και εκβολές ποταμών, έλη, χαράδρες, φαράγγια, κοιλάδες και στη συνέχεια παρατηρήσαμε στο χάρτη πώς είναι ζωγραφισμένα όλα αυτά.



Παιχνίδι

Προσθέσεις και αφαιρέσεις τριψήφιων αριθμών
Σήμερα ασχοληθήκαμε με τις ασκήσεις του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών. 
Στα προβλήματα βάψαμε και κυκλώσαμε τα γνωστά στοιχεία και μετά λύσαμε κάνοντας τις πράξεις οριζόντια και κάθετα.







Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2014

Ένας χάρτης μάς πληροφορεί (α)
Ασχοληθήκαμε μόνο με τους γεωγραφικούς όρους που έχουν σχέση με ορεινούς τόπους.
Ξεκινήσαμε με το βιντεάκι που ακολουθεί και είδαμε τη χώρα μας από ψηλά.

Στη συνέχεια σχολιάσαμε πώς πραγματικά βλέπουμε τα βουνά, πώς τα ζωγραφίζει ο εικονογράφος και πώς τα βλέπουμε σε έναν χάρτη.
Ακολούθησε η δραστηριότητα από το διαδραστικό βιβλίο.


Γη και θάλασσα
Σήμερα ασχοληθήκαμε με το ποίημα του Τίτου Πατρίκιου.
Συνδέσαμε τον τίτλο του ποιήματος με την εικόνα του βιβλίου μας. 
Διαβάσαμε το ποίημα και μας έκανε εντύπωση που δεν είχε στροφές και ομοιοκαταληξία.
Στη συνέχεια εντοπίσαμε τους στίχους που δημιουργούν εικόνες και υποθέσαμε πως θα ζωγραφίζαμε αυτές τις εικόνες.
Εδώ μας δημιουργήθηκε η απορία για τα χέλια. Τα μικρούλια μου ανέφεραν ότι είναι κάτι σαν φίδια. Έτσι μας δόθηκε η ευκαιρία να πάμε στην αίθουσα προβολών, δεν είχαμε σήμερα σύνδεση στο δίκτυο στην τάξη μας, και να δούμε εικόνες από χέλια, το ταξίδι τους και να μάθουμε πληροφορίες γι'αυτά.
Συνεχίσαμε με τις ασκήσεις του βιβλίου. Γράψαμε επίθετα για τις εικόνες της τέταρτης άσκησης και 
βάλαμε σε αλφαβητική σειρά τις λέξεις της τελευταίας άσκησης.
Προχωρήσαμε στη γραμματική του μαθήματος. Πρώτα θυμηθήκαμε το κόμμα και  τα αποσιωπητικά και μάθαμε περισσότερα πώς και πότε τα χρησιμοποιούμε.
Γράψαμε προτάσεις για να τα καταλάβουμε καλύτερα και εξασκηθήκαμε στον τρόπο ανάγνωσης αυτών των σημείων στίξης.
Κατόπιν σειρά είχαν οι ασκήσεις του τετραδίου εργασιών που είχαν σχέση με τα γραμματικά φαινόμενα.
Στο τέλος μιλήσαμε για την κυριολεξία και τη μεταφορά και είπαμε αρκετά παραδείγματα.
 Η γραμματική του μαθήματος και φύλλο εργασίας


Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Όταν η ζωή μας κινδυνεύει


Οι ακροβάτες της θάλασσας
Σήμερα συνεχίσαμε με το ίδιο μάθημα. Με τις πληροφορίες που μάθαμε από το κείμενο για το δελφίνι συμπληρώσαμε το δελτίο ταυτότητάς του. 

Συνεχίσαμε με τη γραμματική του μαθήματος. Θυμηθήκαμε πότε γράφουμε τα άρθρα της και τις και συμπληρώσαμε την άσκηση από το τετράδιο εργασιών.

Στο τετράδιο παραγωγής γραπτού λόγου γράψαμε για το αγαπημένο μας ζωάκι. 
Το άφησα να το γράψουμε σήμερα γιατί ήθελα να κάνουμε τα δύο κείμενα με τα απειλούμενα είδη ώστε να δώσω την ευκαιρία όσα παιδιά θέλουν να γράψουν και για ζώα που δεν ζουν κοντά μας, που δεν τα έχουμε δει από κοντά, που δεν είναι κατοικίδια. 
Φύλλο εργασίας

Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2014

Προσθέσεις και αφαιρέσεις τριψήφιων αριθμών (Κεφ. 15)
Άφησα το 14ο  κεφάλαιο και ξεκίνησα με το 15ο για να έχουμε χρόνο ώστε να κάνουμε αρκετή εξάσκηση στις προσθέσεις και στις αφαιρέσεις με τους τριψήφιους αριθμούς. 

Την εισαγωγική δραστηριότητα του βιβλίου τη μετέτρεψα σε δραστηριότητα που αναφέρεται στο δικό μας σχολείο. 

Ζητήσαμε  από τον κ. Θανάση, τον διευθυντή του σχολείου μας,  να μας ενημερώσει ώστε να συμπληρώσουμε τον πίνακα του φύλλου εργασίας με τον αριθμό των παιδιών που φοιτούσαν στο σχολείο μας τα προηγούμενα έτη. 

Στη συνέχεια αφού διαπιστώσαμε ότι ο αριθμός των παιδιών μειώθηκε, συζητήσαμε τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό.

Στο τέλος απαντήσαμε στις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας. 
Κατόπιν ασχοληθήκαμε με την πρόσθεση τριψήφιων αριθμών. Μάθαμε να υπολογίζουμε νοερά με διάφορους τρόπους, κάθετα και την επαλήθευση της πράξης.




Οι ακροβάτες της θάλασσας
Σήμερα γνωρίσαμε ένα άλλο ζώο που απειλείται με εξαφάνιση, το δελφίνι.
Διαβάσαμε το κείμενο του βιβλίου, γνωρίσαμε τα είδη των δελφινιών, τα χαρακτηριστικά του σώματός τους, τις συνήθειες και τη συμπεριφορά τους, μάθαμε για το αγαπημένο τους φαγητό και τους κινδύνους που απειλούν τη ζωή του.
Στη συνέχεια διαβάσαμε ιστορίες από τη μυθολογία και από πραγματικό γεγονός με πρωταγωνιστές τα δελφίνια.
Γνωρίσαμε πώς και πού επηρέασαν τα δελφίνια την τέχνη.
Στο τέλος ασχοληθήκαμε με την 3η εργασία του βιβλίου όπου τη σημασία της λέξης δελφίνι ανάλογα με τα συμφραζόμενα.
Και επειδή ο χρόνος δε μας έφτασε θα συνεχίσουμε αύριο...

Ο Θησέας σκοτώνει τον Μινώταυρο