Σάββατο 1 Αυγούστου 2015

Απλά παιχνίδια για το καλοκαίρι
Για λίγες ημέρες βρέθηκα στο χωριό μου, στο πατρικό μου σπίτι και μέσα σε ένα κουτί βρήκα ένα παλιό περιοδικό. Το ξεφύλισσα αρκετή ώρα και εκεί ανακάλυψα ένα άρθρο της Γκέλης Μανούσου με τίτλο: "Απλά παιχνίδια για το καλοκαίρι" και θέλησα να το μοιραστώ μαζί σας.
Τα περισσότερα  παιδιά τις ημέρες αυτές βρίσκεστε ή σε κάποια παραλία ή σε κάποιο ορεινό μέρος. Με τη φαντασία σας δημιουργείτε παιχνίδια  μεταμορφώνοντας  απλά καθημερινά αντικείμενα. Αν στη μεταμόρφωση αυτή βοηθήσουν και οι μεγάλοι τότε θα  προκύψει μια υπέροχη επικοινωνία  γεμάτη χαρά, εμπειρίες και αναμνήσεις.
Ας δούμε λοιπόν κάποια παιχνίδια.

Ασκήσεις παρατηρητικότητας στη φύση
Υλικά: 2 μαντίλια ή ένα κουτί με καπάκι
Ηλικίες: 4 και πάνω
Αριθμός παιδιών: 3-100
Ένα παιδί μαζεύει κρυφά 10 φυσικά αντικείμενα π.χ. αστερίες, κοχύλια, κουκουνάρια, πέτρες. κ.α.
Τα βάζει πάνω σε ένα χαρτόνι και τα σκεπάζει με το μαντίλι.Αφού τα υπόλοιπα παιδιά μαζεύονται γύρω γύρω. Αυτός που μάζεψε τα αντικείμενα ανακοινώνει ότι κάτω από αυτό το μαντίλι υπάρχουν 10 φυσικά αντικείμενα από τη γύρω περιοχή. Θα σηκώσει το μαντίλι για 25 δευτερόλεπτα για να τα δουν καλά. Στη συνέχεια θα προσπαθήσουν να θυμηθούν ό,τι είδαν. Αφού κοιτάξουν προσεχτικά σκορπίζουν στη γύρω περιοχή και προσπαθούν να μαζέψουν όμοια αντικείμενα κρατώντας τα κρυφά. Μετά από λίγο μαζεύονται πάλι όλοι και τους φανερώνονται τα κρυμμένα αντικείμενα με θεατρικό τρόπο. Καθώς παρουσιάζονται τα αντικείμενα, τα παιδιά συγκρίνουν αν βρήκαν κάτι όμοιο μ'αυτό που ήταν κρυμμένο. Αυτός που βρήκε τα περισσότερα θα είναι ο επόμενος που θα βρει και θα κρύψει τα αντικείμενα και θα τα παρουσιάσει. 

Ποιο ζώο είμαι;
Υλικά: ζωγραφιές ή φωτογραφίες ζώων, παραμάνες
Ηλικίες: από 6 χρονών και πάνω
Αριθμός παιδιών: πάνω από 2
Ένα παιδί πηγαίνει κάπου μακριά να μην ακούνε τι λένε οι υπόλοιποι. Η ομάδα των παιδιών συμφωνεί σε ένα ζώο και το ζωγραφίζουν ή έχουν έτοιμη  μια φωτογραφία του ή ακόμη το γράφουν σε ένα χαρτί. Έρχεται το παιδί που είχε απομακρυνθεί και του κολλάμε την εικόνα στην πλάτη. Το παιδί κάνει ερωτήσεις προσπαθώντας να ανακαλύψει ποιο ζώο είναι. Οι υπόλοιποι απαντούν με ένα ναι ή όχι.

Θαλασσινές κατασκευές
Τα παιδιά μαζεύουν διάφορα υλικά άμμο, βοτσαλάκια, φύκια, μικρά κοχύλια, κ.α. και διακοσμούν με αυτά έναν καθρέφτη, το ημερολόγιό τους ή ένα κουτί.
Εδώ θέλω να προσθέσω ότι μπορούμε να κάνουμε μια παρόμοια κατασκευή και με υλικά που θα μαζέψουμε αν βρεθούμε σε ένα βουνό (φύλλα, κλαδάκια, κουκουνάρια, κ.α.)

Ακούστε τα δέντρα
Υλικά: ένα στηθοσκόπιο
Ηλικίες παιδιών: 4 και πάνω
Αριθμός παιδιών: 1-100
Με το παιχνίδι αυτό θα ακούσουμε τους παλμούς των δέντρων. Θα ακούσουμε δηλαδή τους χυμούς που στέλνουν τα δέντρα προς τα κλαδιά τους. Διαλέγουμε λοιπόν ένα δέντρο με λεπτή φλούδα και λεπτό κορμό. Πιέζουμε το στηθοσκόπιο  πάνω στο δέντρο και το κρατάμε όσο πιο σταθερά για να μην ακούμε άλλους θορύβους. Δοκιμάζουμε σε διάφορα σημεία του κορμού μέχρι να βρούμε το πιο κατάλληλο για να ακούσουμε.
Καλό παιχνίδι!!!

Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015

Έκθεση βιβλίου στο σχολείο μας από 3-5 Ιουνίου
Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του σχολείου μας προσπαθώντας να μυήσει γονείς και μαθητές στον μαγικό κόσμο του βιβλίου πραγματοποιεί από σήμερα έκθεση βιβλίου.








Σάββατο 30 Μαΐου 2015

Του κόσμου τα παιδιά
Το μάθημα αυτό συνδέεται με την αντίστοιχη ενότητα της Μελέτης Περιβάλλοντος για τα δικαιώματα των παιδιών.
Στη αρχή διαβάσαμε τα κειμενάκια και για το καθένα σχολιάζαμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά από τα διάφορα μέρη του κόσμου. Παράλληλα βλέπαμε στον χάρτη τη χώρα καταγωγής του κάθε παιδιού και φωτογραφίες από αυτήν.

Η Σαλέμου μας ταξίδεψε στην Αιθιοπία. Κάνω κλικ στην εικόνα του χάρτη.
Με τον Σακίντο ταξιδέψαμε στη Σρι Λάνκα.
Και μάθαμε για το παλιρροϊκό κύμα που κατέστρεψε το σπίτι του. Κάνω κλικ στην εικόνα και βλέπω το βιντεάκι.
Αλλά και τις καταστροφές που προκάλεσε το τσουνάμι  στην Ιαπωνία.

Συνεχίσαμε το ταξίδι στον Νίγηρα όπου γνωρίσαμε τη Σάφια, ένα κορίτσι με προβλήματα όρασης.
Η Σάφια μας έμαθε για το σύστημα Μπράιγ που είναι ένα σύστημα ανάγλυφης γραφής για τυφλούς.

Επόμενος σταθμός του ταξιδιού μας η  Ινδία όπου γνωρίσουμε την Παντμίνι.


Μετά γνωρίσαμε τον Αμπντουλάχ από το Αφγανιστάν.
Και τελευταία γνωρίσαμε την Αϊσά από το Μαρόκο.
Στη συνέχεια αφιερώσαμε αρκετή ώρα για να δούμε τα βίντεο με κινούμενα σχέδια της UNICEF για τα διακαιώματα των παιδιών. Όλα τα βίντεο είναι χωρίς λόγια. Τα παρακολουθήσαμε  και σχολιάζαμε για το καθένα ποιο μήνυμα θέλει να μας περάσει.
Κάνω κλικ στις εικόνες για να δω τα βίντεο.

 Στο τέλος είδαμε το τρέιλερ της ταινίας 
Vado a scuola (πηγαίνω στο σχολείο) όπου παρουσιάζονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τέσσερα παιδιά από τέσσερα μέρη του κόσμου για να πάνε στο σχολείο τους. Σχολιάσαμε όσα είδαμε και επειδή ο χρόνος δε μας έφτασε στο σπίτι αφού ξαναδούμε το βίντεο θα ασχοληθεί ο καθένας μας με το φύλλο εργασίας.
Κάνω κλικ στην εικόνα για να δω το βίντεο.





Αριθμοί μέχρι το 10.000
Ξεκίνησα το μάθημα με την ανάγνωση του παραμυθιού "Τα μαγικά μαξιλάρια". 
Το παραμύθι και οι δραστηριότητες το πήρα από εδώ mathslife.eled.uowm.gr
Καθώς διάβαζα προέκυψε η πρώτη δυσκολία όπου δεν μπορούσα να διαβάσω τον αριθμό που συμβόλιζε το πλήθος των νόμων του βασιλιά Αρπατίλαου. Τα μικρούλια με βοήθησαν και αφού είπαν τον αριθμό μετά τον γράψανε με αριθμολέξεις.
Στη συνέχεια προέκυψαν και άλλες δραστηριότητες που αναφέρονταν στη συμβολική γραφή αριθμού και στη διάταξη κάποιων αριθμών.


Κατόπιν ασχοληθήκαμε με την πρώτη δραστηριότητα του βιβλίου "Παιχνίδι με κάρτες".
Χρειαστήκαμε κάρτες σε τέσσερα διαφορετικά χρώματα με το κάθε χρώμα να αναπαραστά τις χιλιάδες, τις εκατοντάδες τις δεκάδες και τις μονάδες.
Η κάθε ομάδα σύμφωνα με τον κανόνα του παιχνιδιού σχημάτισε τον μεγαλύτερο αριθμό.



Μετά συμπληρώσαμε γρήγορα τη δραστηριότητα του βιβλίου.
Ύστερα διαβάσαμε πόσους πόντους απαιτούνται για το κάθε δώρο της δεύτερης δραστηριότητας και απαντήσαμε τις ερωτήσεις.



Τετάρτη 27 Μαΐου 2015

"Με τους αληθινούς φίλους πλουτίζουμε τη ζωή"
Με αφορμή το συγκεκριμένο μάθημα των Θρησκευτικών αποφάσισα να ασχοληθούμε λίγο περισσότερο με τη "φιλία". 
Στην αρχή γνωρίσαμε μέσα από τις διαφάνειες της παρουσίασης φιλίες όχι μόνο προσώπων της εκκλησίας μας αλλά και ιστορικών προσώπων. Κάποιες από αυτές τις γνωρίζαμε και είχαμε να πούμε αρκετά, κάποιες τις γνωρίσαμε σήμερα.



Μετά ασχοληθήκαμε με το τραγούδι "Χρώμα δεν αλλάζουνε τα μάτια", σε στίχους του Μιχάλη Γκανά και μουσική  του Δημήτρη Παπαδημητρίου.
Ακούσαμε το τραγούδι, συζητήσαμε και γράψαμε όσα αυτό μας λέει.
Κάνω κλικ για να ακούσω το τραγούδι.

Μετά σχηματίσαμε την οικογένεια της λέξης φιλία.

Συνεχίσαμε με φράσεις και παροιμίες σχετικές  για τη  φιλία. Κάθε φράση-παροιμία την συζητούσαμε και αναφέραμε παραδείγματα ώστε να γίνει κατανοητή.
Φύλλο εργασίας

Επαναληπτικό μάθημα Κεφ.52
Ξεκινήσαμε με τις διαιρέσεις της πρώτης άσκησης.
Στη δεύτερη άσκηση παρατηρήσαμε τις ημερομηνίες και μετά τις βάλαμε σε σειρά συμπληρώνοντας και τι γιορτάζουμε στις ημερομηνίες αυτές.
Στην τρίτη άσκηση υπολογίσαμε το αποτέλεσμα των διαιρέσεων και των πολλαπλασιασμών.

Στην τέταρτη αφού παρατηρήσαμε τα μοτίβα μετά τα συμπληρώσαμε.

Στην πέμπτη άσκηση κάποια μικρούλια υπολόγισαν τα γινόμενα αναλύοντας τον αριθμό σε άθροισμα δεκάδων και μονάδων και στη συνέχεια πολλαπλασίασαν ξεχωριστά κάθε μέρος των προσθετέων και κάποια άλλα υπολόγισαν όλα αυτά με το νου τους και έγραψαν μόνο το αποτέλεσμα.
Στην τελευταία άσκηση μετρήσαμε τα τετραγωνάκια και συγκρίναμε τις δύο επιφάνειες.
Μετά προχωρήσαμε στις εργασίες του τετραδίου εργασιών.
Στην πρώτη εργασία στην αρχή διαβάσαμε την ώρα και μετά συμπληρώσαμε τον μικρό και τον μεγάλο δείχτη στα ρολόγια.
Στη δεύτερη εργασία πολλαπλασιάσαμε κάθετα και οριζόντια.

Στην τρίτη παρατηρήσαμε και συμπληρώσαμε τα αριθμητικά και τα γεωμετρικά μοτίβα.
Και στην τέταρτη μοιράσαμε δίκαια!




Προβλήματα Κεφ.51
Ξεκινήσαμε με τι πρώτο σύνθετο πρόβλημα. Το πρόβλημα μας δίνει κάποιες πληροφορίες που δεν μας είναι απαραίτητες.


Στο επόμενο πρόβλημα γρήγορα βρήκαμε πόσα κουλουράκια θα πάρει ο Φώτης με την παρέα του.
Στο τρίτο πρόβλημα σταθήκαμε λίγο περισσότερο. Αφού διαβάσαμε το λογαριασμό του νερού, συζητήσαμε για τις πληροφορίες που μας δίνει και μετά απαντήσαμε στην ερώτηση.
Από το τετράδιο εργασιών ασχοληθήκαμε μόνο με τα δύο πρώτα προβλήματα. 
Το πρώτο πρόβλημα το λύσαμε εύκολα και το ζωγραφίσαμε ταυτόχρονα.
Στο δεύτερο πρόβλημα μια μικρούλα βρήκε αμέσως τη λύση, αλλά για να γίνει κατανοητό από όλους φτιάξαμε τους συνδυασμούς.