Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

Πώς υιοθετήσαμε ένα κομμάτι γης
Σήμερα ασχοληθήκαμε με τη γραμματική του μαθήματος.
Στην αρχή θυμηθήκαμε τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -ο και χρωματίσαμε όσα υπήρχαν στο κείμενο. 

Μετά κλίναμε ουσιαστικά σε -ο στο βιβλίο, στον πίνακα και στο τετράδιο.



Συνεχίσαμε με τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -ι. Χρωματίσαμε αυτά του βιβλίου μας, κλίναμε στον πίνακα και στο τετράδιο.

Εδώ θυμηθήκαμε και τις εξαιρέσεις των ουδετέρων ουσιαστικών που τελειώνουν σε -ι. Κλίναμε το βράδυ και γράψαμε τις λέξεις που ανήκουν στην ίδια οικογένεια με τη λέξη βράδυ.

Επόμενο γραμματικό φαινόμενο ήταν τα ρήματα που τελειώνουν σε -ιζω.  Είπαμε τον κανόνα και κλίναμε ρήματα.

Σχηματίσαμε την οικογένεια λέξεων κάποιων ρημάτων σε -ιζω του κειμένου για να καταλάβουμε ότι το γιώτα μεταφέρεται σε όλες τις λέξεις.

Μετά αναφέραμε τις εξαιρέσεις και μάθαμε ποιες είναι αυτές. Κλίναμε το ρήμα δανείζω και αθροίζω.
Σχηματίσαμε την οικογένεια λέξεων των δύο αυτών ρημάτων.


Στη συνέχεια περάσαμε στις ασκήσεις του τετραδίου εργασιών.
Την επόμενη ώρα ασχοληθήκαμε με τη διατύπωση επιχειρημάτων για την υποστήριξη μιας πρότασης.
Ξεκινήσαμε με την άσκηση 5 του βιβλίου που μας ζητούσε να αποφασίσουμε τι θα ζητούσαμε από τον δικό μας δήμο. Αποφασίσαμε να ζητήσουμε να περνάνε τα απορριμματοφόρα πιο συχνά.
Τέλος αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε το χώρο του μπάσκετ του σχολείου μας, άσκηση 5 του τετραδίου εργασιών.


Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

Πελίας και Ιάσονας

Πώς υιοθετήσαμε ένα κομμάτι γης
Ξεκινήσαμε με τον τίτλο της ενότητας για να μάθουμε τι θα μας απασχολήσει τις επόμενες ημέρες.

Το πρώτο μάθημα ξεκίνησε περιγράφοντας την εικόνα και διατυπώσαμε διάφορες υποθέσεις για το περιεχόμενο του μαθήματος.

Περάσαμε στον τίτλο του μαθήματος και σταθήκαμε στη  λέξη "υιοθετήσαμε". Τα μικρούλια ήξεραν τη σημασία της λέξης (πολλά έχουν υιοθετήσει ζωάκια).

Μετά την ανάγνωση προσπαθήσαμε να ξεκλειδώσουμε το κείμενο ως εξής:
εντοπίσαμε το πρόβλημα

την απόφαση για τη λύση του προβλήματος
τις ενέργειες και τα πρόσωπα για  επίτευξη του σκοπού
Στο τέλος συζητήσαμε για τα αποτελέσματα της διαδικασίας που ακολούθησαν τα παιδιά και αν πέτυχαν το στόχο τους.

Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2014

Ο Φρίξος, η Έλλη και το χρυσόμαλλο δέρας

Αριθμοί μέχρι το 3.000
Στο σημερινό μάθημα των Μαθηματικών παίξαμε με το χιλιομετρητή αποστάσεων. 
Τα παιδιά είχαν κομμένους τους χιλιομετρητές από το παράρτημα του βιβλίου και ξεκινήσαμε σχηματίζοντας τετραψήφιους αριθμούς μέχρι το 3.000. Στην αρχή δούλεψαν σε δυάδα και μετά μεμονωμένα.
Ακολούθησαν οι  δραστηριότητες:
  • σχηματίζω τον προηγούμενο και τον επόμενο ενός αριθμού ζητώντας να απαντήσουν και πόσα τετραγωνάκια γυρνούσαν κάθε φορά
  • σχηματίζω έναν αριθμό και ζητώ να γυρίσουν το δεύτερο τετραγωνάκι από δεξιά και να διαβάσουν τους αριθμούς που σχηματίζονται
  • συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας να γυρίσουν το τρίτο τετραγωνάκι από δεξιά
  • σχηματίζω τον αριθμό που έχει 3Μ,4Δ,5Ε,1Χ








Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

Ένας χάρτης μας πληροφορεί (β)
Ξεκινήσαμε με τους γεωγραφικούς όρους της θάλασσας.
Στην αρχή είδαμε το σχετικό βιντεάκι από το διαδραστικό βιβλίο "Η χώρα μου από ψηλά -Θάλασσες"

Εντοπίσαμε τους όρους στο χάρτη.

Είδαμε εικόνες από τον πορθμό του Ευρίπου και από την Ισθμό της Κορίνθου για να κατανοήσουμε τη διαφορά τους. 
Και στο λίγο χρόνο που μας έμεινε παίξαμε με το γνωστό μας παιχνίδι.

Αριθμοί μέχρι το 3.000
Συνεχίσαμε και σήμερα με τους αριθμούς μέχρι το 3.000 αξιοποιώντας τους κύβους του Dienes. το υλικό αυτό βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν το δεκαδικό σύστημα αρίθμησης και την αξία της θέσης του ψηφίου.
Το υλικό ήταν γνωστό στα παιδιά και έτσι δε χάσαμε χρόνο να εξηγώ πώς θα το χρησιμοποιήσουμε. 
Κάθε δυάδα αναλάμβανε να σχηματίσει με τους κύβους έναν τετραψήφιο αριθμό  και να τον γράψει στον πίνακα. Η τάξη παρακολουθούσε τη διαδικασία και βοηθούσε όπου χρειαζόταν.
Τα κατάφεραν όλες οι δυάδες πολύ καλά.
Ο λίγος χρόνος που μας έμεινε μας ήταν να ανεβούμε και να κατεβούμε  ανά 100 από το 1.000 ως το 3.000.




Η χελωνίτσα Καρέττα-Καρέττα και το παλιό Φολκσβάγκεν
Σήμερα ασχοληθήκαμε με ένα ακόμη είδος ζώου που απειλείται με εξαφάνιση, τη χελώνα Καρέττα-Καρέττα. 
Διαβάσαμε την ιστορία του Χρήστου Μπουλώτη "Η χελωνίτσα Καρέττα-Καρέττα και το παλιό Φολκσβάγκεν", από το Ανθολόγιό μας. 
Αν και τα μικρούλια ήξεραν και θυμόταν αρκετά πράγματα που μάθαμε η ιστορία μας άρεσε πολύ.
Μάθαμε αρκετές πληροφορίες για τη ζωή της θαλάσσιας χελώνας, είδαμε στο χάρτη τις περιοχής που τη συναντάμε και το κυριότερο μάθαμε γιατί απειλείται με εξαφάνιση.
Στη συνέχεια απαντήσαμε στις ερωτήσεις:
  • ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας;
  • πού γεννήθηκε η χελωνίτσα και πότε;
  • τι λάθος έκανε μόλις βγήκε από το αυγό;
  • τι νόμισε ότι ήταν το παλιό Φολκσβάγκεν που αντίκρισε;
  • τι υπήρχε γύρω της, παντού στην παραλία, που την εντυπωσίασε;
  • ποιοι τα είχαν αφήσει εκεί και γιατί;
  • τι κινδύνους αντιμετώπιζε η χελωνίτσα της ιστορίας μας και κάθε χελωνίτσα που γεννιέται σ'αυτή την παραλία;
  • τι συμβούλεψε τη χελωνίτσα το παλιό Φολκσβάγκεν;
Είδαμε σε βιντεάκι πώς γεννάει τα αυγά της και πώς τα μικρά χελωνάκια κατευθύνονται προς τη θάλασσα.

Στο τέλος φτιάξαμε την ταυτότητα της χελωνίτσας μας.
Ζητήσαμε από το δάσκαλο των εικαστικών να μας ζωγραφίσει μια χελωνίτσα για να κολλήσουμε τις επόμενες ημέρες τις πληροφορίες που μάθαμε και να της δώσουμε τη θέση της μέσα στην αίθουσα παρέα με τα άλλα ζώα.





Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014

Επαναληπτικές εργασίες-Στη γη και στη θάλασσα

Αριθμοί μέχρι το 3.000
Το συγκεκριμένο κεφάλαιο εντάσσεται στη διδασκαλία της ευρύτερης ενότητας "Αριθμοί και Σύστημα Αρίθμησης"  το οποίο θα μας απασχολήσει αρκετά, γιατί   η αρίθμηση αποτελεί τη βάση για οποιαδήποτε μαθηματική διαδικασία. 

Ξεκίνησα τη διδακτική πράξη επιχειρώντας να συνδέσω για ακόμη μία φορά τα Μαθηματικά με τη Λογοτεχνία και πιο συγκεκριμένα με ένα παραμύθι.
Ψάχνοντας βρήκα μια παραλλαγή του παραμυθιού "Η πριγκίπισσα Δυσκολούλα" του Ευγένιου Τριβιζά. 

Ξεκίνησα λοιπόν την αφήγηση του παραμυθιού και κάθε φορά τα παιδιά σχημάτιζαν και κατέγραφαν τους αριθμούς των χιλιομέτρων που ταξίδεψε ο κάθε πρίγκιπας για να παντρευτεί την πριγκίπισσα Δυσκολούλα. 

Απολαύσαμε και την παραλλαγή του παραμυθιού αλλά και  ξεκίνησε η ενασχόλησή μας με τους τετραψήφιους αριθμούς. Μπορώ να πω ότι τα καταφέραμε αρκετά καλά.
Ανεβάζω το φύλλο εργασίας που δουλέψαμε στην τάξη. Αν κάποιος/α συνάδελφος θέλει να  χρησιμοποιήσει το παραμύθι κυκλοφορεί στο διαδίκτυο ή ας επικοινωνήσει μαζί μου. 







Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2014

Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν 
στο βουνό
Ξεκινήσαμε με το κείμενο που αναφέρεται στο Ναυάγιο της Ζακύνθου από το τετράδιο εργασιών. 
Διαβάσαμε την περιγραφή του τοπίου και είδαμε αρκετές φωτογραφίες του που μας έδιναν να καταλάβουμε καλύτερα την παραλία με το ναυάγιό της. 
Τα μικρούλια μου ενθουσιάστηκαν πολύ.
Στη συνέχεια εντοπίσαμε τα επίθετα του κειμένου και προφορικά τα σχηματίσαμε στα τρία τους γένη. Κάναμε και μια προσπάθεια να χρησιμοποιήσουμε διαφορετικά επίθετα στη θέση αυτών του κειμένου. Ήταν αρκετά απαιτητική η προσπάθεια και τα μικρούλια δυσκολεύτηκαν αρκετά.
Μετά με τη φαντασία μας γίναμε επισκέπτες της παραλίας και είπαμε και γράψαμε τι βλέπουμε, τι ακούμε και όλα όσα ζητούσε η πρώτη άσκηση.




Στο τέλος θυμηθήκαμε τις συνώνυμες λέξεις και συμπληρώσαμε την άσκηση του βιβλίου.

Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014

Ένας χάρτης μάς πληροφορεί 
Βρήκαμε στο χάρτη των γεωγραφικών όρων και στο γεωφυσικό χάρτη της χώρας μας τους όρους που μάθαμε μέχρι σήμερα και παίξαμε με το παιχνίδι που είχα ανεβάσει την προηγούμενη ημέρα.



Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν
 στο βουνό
Το κείμενο του βιβλίου μας είναι ένα απόσπασμα από το βιβλίο-αναγνωστικό του Ζ. Παπαντωνίου "Τα ψηλά βουνά".
Τα μικρούλια θυμόταν το συγγραφέα και το βιβλίο από το μάθημα "Το σχολείο ταξιδεύει στο χρόνο" της πρώτης νεότητας.
Διαβάσαμε το κείμενο και μέσα από ερωτήσεις καταλήξαμε ότι έχουμε ένα κείμενο που μας περιγράφει έναν τόπο, ένα τοπίο.
Παρατηρήσαμε και τις εικόνες ώστε να κατανοήσουμε ακόμη καλύτερα όσα διαβάσαμε.
Τώρα μπορούσαμε να απαντήσουμε στις ερωτήσεις:
  • Ποιος υποδέχτηκε τα παιδιά όταν έφτασαν στη ράχη του βουνού; Τι έκαναν;
  • Τι βλέπουν τα παιδιά ανεβαίνοντας στο βουνό;
  • Πώς ένιωσαν; Από ποιες λέξεις ή φράσεις το καταλαβαίνουμε;
  • Τι θα λέγατε ή τι θα κάνατε εσείς, αν βρισκόσασταν στην θέση των παιδιών;
Κατόπιν δώσαμε για κάθε εικόνα έναν τίτλο.



Απαντήσαμε με ευκολία στις ερωτήσεις 3 και 4 του βιβλίου 

και συνεχίσαμε με την αρίθμηση των παραγράφων

Στη συνέχεια κάθε φορά και άλλο παιδί έλεγε με δικά του λόγια τις πληροφορίες που μας έδινε η κάθε παράγραφος και  οι συμμαθητές του πρότειναν έναν τίτλο. 

Αφήσαμε τελευταία την 2η άσκηση. Εδώ γράψαμε τις εικόνες που είχαμε από το κείμενο.


Στο τέλος επειδή είχαμε πολύ λίγο χρόνο στη διάθεσή μας αφού θυμηθήκαμε για μία ακόμη φορά ότι στην περιγραφή χρησιμοποιούμε επίθετα για να περιγράψουμε όσο καλύτερα μπορούμε αυτό που θέλουμε, βρήκαμε τα επίθετα του κειμένου και προφορικά τα σχηματίσαμε στα τρία τους γένη.