Σάββατο 9 Μαΐου 2015

Μια αληθινή ιστορία
Σήμερα ασχοληθήκαμε με τις δραστηριότητες του βιβλίου.
Στην αρχή αριθμήσαμε τις παραγράφους του κειμένου.

Μετά συμπληρώσαμε το κύριο νόημα της κάθε παραγράφου και δώσαμε από έναν τίτλο για την καθεμιά.

Για να έχει όμως μια ιστορία χρονική συνέχεια χρησιμοποιούμε λέξεις-φράσεις που μας δίνουν πληροφορίες σχετικές με το χρόνο που συμβαίνουν τα γεγονότα.
Έτσι εντοπίσαμε στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου αυτές τις λέξεις-φράσεις που φανερώνουν χρόνο και μετά παρατηρήσαμε ότι αν παραλείψουμε αυτές τις λέξεις το νόημα δεν είναι κατανοητό.
Κατόπιν αρκετά σύντομα γράψαμε τα μυστικά του φεγγαριού που παρουσιάζονται στην ιστορία μας.
Ύστερα προχωρήσαμε στη γραμματική του μαθήματος.
Πρώτο γραμματικό φαινόμενο  πώς γράφονται τα εθνικά ονόματα και τα επίθετα που παράγονται από αυτά.
Αφού έγινε κατανοητό από όλους βρήκαμε τα λάθη των λέξεων της τελευταίας άσκησης, τα κυκλώσαμε και γράψαμε ξανά τις λέξεις σωστά αυτή τη φορά.

Μετά ακολούθησε η παραγωγή σύνθετων λέξεων που αρχίζουν από αερο-
και ύστερα βρήκαμε τις συνώνυμες λέξεις από το κείμενο που ζητούσε η ένατη άσκηση 
Διαθέσαμε περισσότερο χρόνο για το μάθημα ώστε να ασχοληθούμε με την παραγωγή γραπτού λόγου. Συζητήσαμε στην τάξη για μια δική μας φανταστική περιπέτεια. Το κάθε παιδί φαντάστηκε τη δική του περιπέτεια. Στο φυλλάδιο έγραψε  τις λέξεις-φράσεις κλειδιά που θα το βοηθήσουν να γράψει την περιπέτειά του.


Έγραψε ο καθένας την περιπέτειά του και τη Δευτέρα θα τις διαβάσουμε στην τάξη και παράλληλα θα κάνουμε αυτοδιόρθωση.

Παρασκευή 8 Μαΐου 2015

Η θρησκεία και  η γραφή 
των Μινωιτών
Στην αρχή γνωρίσαμε τη θρησκεία των Μινωιτών. Για τη γραφή γνωρίζαμε αρκετά από προηγούμενες δραστηριότητες που κάναμε για την ιστορία της γραφής.

Τα μικρούλια ενθουσιάστηκαν με τον δίσκο της Φαιστού που τους έφερα στην τάξη.



Πέμπτη 7 Μαΐου 2015

Από πού παίρνουμε ενέργεια;
Στην αρχή συζητήσαμε τον προκαταβολικό οργανωτή και προβληματιστήκαμε για την αναγκαιότητα της τροφής.
Επειδή τα παιδιά δεν μπορούν να συνδέσουν την ενέργεια με την ανάπτυξη και τη λειτουργία του οργανισμού αξιοποιήσαμε την εικόνα της αναλογίας της τροφής με τη βενζίνη. Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι χρειαζόμαστε την ενέργεια για να αναπτυχθούμε και να κινηθούμε και την παίρνουμε από την τροφή μας.
Φτιάξαμε ένα δικό μας ημερήσιο πρόγραμμα γευμάτων.
Συνεχίσαμε με το ταξίδι της ενέργειας.
Εστιάσαμε την προσοχή μας στον ήλιο, τη μεγάλη αυτή αποθήκη ενέργειας.
Παρατηρήσαμε την εικόνα του βιβλίου συζητήσαμε  και συμπληρώσαμε το κείμενο.


Δραστηριότητες ανασκόπησης
Ξεκινήσαμε με τις δραστηριότητες ανασκόπησης της ενότητας.
Στην πρώτη δραστηριότητα τοποθετήσαμε στην διατροφική πυραμίδα τις τροφές στη σωστή θέση.
Στη δεύτερη δραστηριότητα θυμηθήκαμε όσα μάθαμε για τα φυτά.
Στην τρίτη ελέγξαμε τις γνώσεις μας λύνοντας το σταυρόλεξο.

Στην επόμενη συνδέσαμε τις εικόνες των ζώων με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και στη συνέχεια με το αποτέλεσμα που αυτά έχουν, έτσι ώστε να φαίνεται πώς προσαρμόζονται τα ζώα σο περιβάλλον τους.

Στην επόμενη βάλαμε τα ζώα στη σωστή στήλη.

Κάναμε και μια καλή επανάληψη σε όσα μάθαμε για τα ζώα.

Και στο τέλος λύσαμε το σταυρόλεξο των ζώων.

Παζλ, πλακόστρωτα και μωσαϊκά Κεφ.42
Ξεκινήσαμε το μάθημα με το τάγκραμ που ήδη γνωρίζουμε.Θυμηθήκαμε ότι είναι ένα κινέζικο παιχνίδι, το οποίο αποτελείται από εφτά κομμάτια.
Μετά προχωρήσαμε στη δεύτερη δραστηριότητα όπου απομονώσαμε δύο στοιχεία από τη σύνθεση του υφαντού, τις κοπέλες και την μπορντούρα με τα τρίγωνα και εργαστήκαμε πάνω σ'αυτά.

Κατόπιν συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του τετραδίου εργασιών. Στην πρώτη άσκηση φανταστήκαμε νοερά τα σχήματα και βρήκαμε από ποια κομμάτια συμπληρώνονται.
Στη δεύτερη άσκηση αφού παρατηρήσαμε το μωσαϊκό το αναπαράγαμε στο τετραγωνισμένο χαρτί.




Τρίτη 5 Μαΐου 2015

Σήμερα ήταν πραγματικά μια ζεστή μέρα. Τα εφόδια όμως που είχαμε μαζί μας ήταν αρκετά για να περάσουμε όμορφα.
Τις δύο πρώτες ώρες κάναμε μάθημα παρέα με το ένα τμήμα της έκτης τάξης (περασμένων χρόνων μαθητούδια μου).
Είχα ετοιμάσει να ασχοληθούμε με το κείμενο "Μια αληθινή ιστορία" και πρότεινα στους παλιούς μου μαθητές να έρθουν στην τάξη μας μαζί με την κ.Κατερίνα που είχαν μαζί της μάθημα.
Η κ.Κατερίνα δέχτηκε την πρόταση όπως και τα εκτάκια. 
Μια αληθινή ιστορία
Το κείμενο του βιβλίου μας είναι ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Λουκιανού "Ταξίδι στο φεγγάρι".
Ξεκινήσαμε το μάθημα γνωρίζοντας τον Λουκιανό, τον συγγραφέα του βιβλίου.
Συνεχίσαμε διαβάζοντας το κείμενο. Το κείμενο μας το διάβασε η έκτη τάξη. Τρίτη και έκτη  εντοπίσαμε τα γεγονότα που δείχνουν ότι η ιστορία μας είναι φανταστική , εξηγήσαμε τις άγνωστες λέξεις και απαντήσαμε στις ερωτήσεις:
  • ποιος τη διηγείται;
  • τι έκανε; πού πήγε;
  • τι του συνέβη;
  • γιατί ο συγγραφέας έδωσε αυτόν τον τίτλο;
Η ώρα περνούσε γρήγορα και εμείς δε θέλαμε να κάνουμε τις ασκήσεις του βιβλίου ούτε να ακούσουμε κανόνες γραμματικής (εξάλλου από την προηγούμενη υποσχέθηκα στα μικρούλια εκπλήξεις για σήμερα).
Έτσι αποφασίσαμε να μάθουμε για το φεγγάρι πρώτα μέσα από την παρουσίαση και μετά από το σχετικό βιντεάκι.



"Υπέροχα", λένε τα μικρούλια όλα αυτά αλλά θα θέλαμε και μια βόλτα στο φεγγάρι.
Ευκαιρία λοιπόν να παρακολουθήσαμε το φίλμ μικρού μήκους La Luna. 
Πρόκειται για ένα μικρό έργο τέχνης που κλέβει τις καρδιές μας.
Η ταινία είναι σκηνοθετημένη από τον Ενρίκο Καζαρόζα.
Το σκηνικό είναι μαγευτικό. 
Η ιστορία ξεκινά μια καλοκαιρινή μεταμεσονύχτια βαρκάδα, με επιβάτες τρία άτομα, τον γιο, τον μπαμπά και τον παππού.Οι τρεις τους κατευθύνονται σε άγνωστο για  μας προορισμό. Είναι η πρώτη βόλτα για το νεαρότερο μέλος της οικογένειας που σ'αυτό το ταξίδι θα μάθει το μεγάλο μυστικό του επαγγέλματος του πατέρα του, που περνά από γενιά σε γενιά.
Η δουλειά τους σχετίζεται με  ένα θαύμα του κόσμου που βλέπουμε στον ουρανό κάθε βράδυ, τις φάσεις του φεγγαριού.
Κάνω κλικ στην εικόνα για να δω την ταινία.




Η ώρα κύλησε γρήγορα. Το κουδούνι χτύπησε και η επόμενη έκπληξη ήταν τα κεράσματα της Κωνσταντίνας που είχε σήμερα τα γενέθλιά της. 
Να ζήσεις πολλά χρόνια, καλά και ευτυχισμένα αστεράκι μου!!!
Και με τα κεράσματα στο χέρι, το καπέλο και το αντηλιακό βγήκαμε για ένα μεγάλο διάλειμμα δύο ωρών στην αυλή. Λάστιχο, σχοινάκι, μπάλες, τρέξιμο και πολύ φαγητό. Τα πρόσωπα όλων κοκκίνισαν και έτσι πρότεινα να ανεβούμε  στην αίθουσα . Καθίσαμε αναπαυτικά και διαβάσαμε το υπόλοιπο βιβλίο για τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ με τον οποίο ασχολούμαστε το τελευταίο διάστημα στις ώρες της Ευέλικτης Ζώνης και των Εικαστικών. Είδαμε και ένα βιντεάκι που δημιούργησε ένας ηλεκτρολόγος μηχανολόγος, ο Πέτρος Βρέλλης , όπου κατάφερε να δώσει κίνηση στην "Έναστρη νύχτα".
Κάνω κλικ στην εικόνα για να δω το βεντεάκι.
Στο τέλος της ημέρας πήγαμε στην αίθουσα των Εικαστικών και εκεί ο κ. Γιώργος μας βοήθησε να ζωγραφίσουμε κι εμείς τον αγαπημένο μας πίνακα.
Ανακοίνωση 
προς τα μικρούλια του Γ΄1
Παρακαλούνται όλα τα μικρούλια του Γ΄1 να έρθουν αύριο στο σχολείο και να έχουν τα εξής πράγματα μαζί τους:
  • καπέλο
  • δύο μπουκάλια νερό
  • κολατσιό

Επίσης να φοράνε ελαφριά, δροσερά και ανοιχτόχρωμα ρούχα και λίγο αντηλιακό.
Σας περιμένει μια έκπληξη!!!
                               Η κυρία σας
Μέτρηση μάζας  Κεφ. 41
Η πρώτη δραστηριότητα είναι σχετική με την ανακύκλωση. Είχαμε επισκεφτεί το εργοστάσιο ανακύκλωσης χαρτιού που βρίσκεται στην πόλη μας και μας ήταν πολύ εύκολο να ασχοληθούμε με την δραστηριότητα.
Διαβάσαμε τις πληροφορίες του πίνακα απαντήσαμε και λύσαμε τις ερωτήσεις.
Στη δεύτερη δραστηριότητα αφού παρατηρήσαμε τις εικόνες καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το 1 κιλό είναι βαρύτερο από τα 100 και 500 γραμμάρια αλλά είναι ίσο με 1.000 γραμμάρια.
Στην ερώτησή μου με ποια μονάδα θα μετρήσω το βάρος του ελέφαντα κάποια μικρούλια απάντησαν με τον τόνο. Αυτό στάθηκε η αφορμή για να παρατηρήσουμε το σήμα της τροχαίας και ένας μικρός έδωσε αμέσως την απάντηση στην δραστηριότητα.
Στη συνέχεια ασχοληθήκαμε με την πρώτη δραστηριότητα του τετραδίου εργασιών. Αν και ξέχασα να πάρω το πρωί τη ζυγαριά μαζί μου, παρόλα αυτά τα μικρούλια ήξεραν το βάρος τους.
Έτσι κατά ζεύγη συμπλήρωναν το βάρος τους  ο καθένας και σύγκριναν τα δύο βάρη γράφοντας το όνομά τους στη σωστή θέση στην τραμπάλα.







Λίγο πριν χτυπήσει το κουδούνι προλάβαμε και εκτιμήσαμε ποιες από τις εικόνες της δεύτερης άσκησης είναι σωστές.

Παππούς και εγγονή
Το μάθημα "Παππούς και εγγονή" είναι απόσπασμα από το βιβλίο της Φωτεινής Φραγκούλη "Το μισό πιθάρι". 
Μέσα από το βιβλίο ξετυλίγεται η σχέση της  Ελένης  με τον μικρασιάτη παππού της. Τα μυστικά που κρύβουν οι ιστορίες του παππού για την απέναντι πλευρά  αγγίζουν την μικρή Ελένη και γεμίζουν την ψυχή της αγάπη.

Πριν ξεκινήσουμε με το κείμενο του μαθήματος μάθαμε για το περιεχόμενο της ιστορίας του βιβλίου μέσα από το παρακάτω βιντεάκι.
Κάνω κλικ στην εικόνα



Είδαμε που βρίσκεται το νησί της Λέσβου
Μετά διαβάσαμε το κείμενο του βιβλίου από τα διαδραστικά βιβλία και μάθαμε συγχρόνως και τις άγνωστες λέξεις.
Κάνω κλικ στην εικόνα και διαβάζω το κείμενο.
Είδαμε φωτογραφίες του νησιού. Κάνω κλικ στην εικόνα

Στη συνέχεια απαντήσαμε στις ερωτήσεις:

  • ποια τα πρόσωπα της ιστορίας μας;
  • πού συμβαίνουν όλα αυτά;
  • τι συνέβη στην Ελένη;
  • τι της είπε ο παππούς της;

Αφού απαντήσαμε με ευκολία τις ερωτήσεις συζητήσαμε και γράψαμε για τα συναισθήματα του παππού και της εγγονής.



Δευτέρα 4 Μαΐου 2015

Τα ταξίδια του παππού μου (συνέχεια)
Σήμερα συνεχίσαμε την ιστορία διαβάζοντας  το δεύτερο κείμενο από το βιβλίο μας.
Συζητήσαμε για τις ιστορίες που διηγήθηκε ο παππούς στον εγγονό του και δώσαμε τίτλους στις ιστορίες αυτές.

Μετά σχηματίσαμε την οικογένεια της λέξης "ταξίδι"
Συνεχίσαμε δίνοντας επίθετα για να χαρακτηρίσουμε ένα ταξίδι.
Κατόπιν επιλέξαμε επίθετα που μπορούν να συνδυαστούν στο σημασιολογικό πλαίσιο των προτάσεων της  5ης άσκησης.
Και στο τέλος ασχοληθήκαμε με τη το επίθετο ο πολύς, η πολλή , το πολύ.

Αριθμοί μέχρι το 7.000

Η καθημερινή ζωή των Μινωιτών

Κυριακή 3 Μαΐου 2015

Αριθμοί μέχρι το 7.000
Συνεχίσαμε με τις ασκήσεις από το τετράδιο εργασιών. Στην πρώτη άσκηση γράψαμε τετραψήφιους αριθμούς μέχρι το 7.000
Στο πρώτο μέρος της δεύτερης άσκησης γράψαμε τους αριθμούς με βάση τις ψηφίδες που είχαν οι άβακες και στο δεύτερο μέρος έγινε το αντίστροφο, με βάση τους αριθμούς συμπληρώσαμε τους άβακες.
Μετά ασχοληθήκαμε με την τέταρτη δραστηριότητα όπου αφού διαβάσαμε τις πληροφορίες συμπληρώσαμε το διάγραμμα.