Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Η πόλη χάθηκε στο χιόνι
Μείναμε στο ίδιο μάθημα, γιατί η γραμματική του είναι αρκετή.
Ξεκινήσαμε με την 5η άσκηση του βιβλίου και φτιάξαμε σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη χιόνι.

Συνεχίσαμε  υπογραμμίζοντας τη σωστή σημασία των φράσεων που εμπεριέχουν τη λέξη χιόνι.
Προχωρήσαμε στη σελίδα 85 του βιβλίου και μάθαμε πώς γράφονται στον αόριστο τα ανώμαλα ρήματα και το ρήμα είμαι.  Συμπληρώσαμε τον αόριστο των ρημάτων της 8ης άσκησης του βιβλίου μας.
Μετά περάσαμε στο τετράδιο εργασιών και γράψαμε τα ρήματα στον κατάλληλο χρόνο και πρόσωπο.
Επόμενο γραμματικό φαινόμενο οι σύνδεσμοι. Αφού τους γνωρίσαμε μέσα από παραδείγματα συμπληρώσαμε τις προτάσεις της 3η άσκησης.

Τρίτη 20 Ιανουαρίου 2015

Εισαγωγή στα κλάσματα Κεφ.22
Στόχος του σημερινού μαθήματος ήταν να ενεργοποιηθούν οι προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών σχετικά με τα κλάσματα.
Στην καθημερινότητά τους εκφράσεις σχετικές με τα κλάσματα  είναι αυτές που αναφέρονται στην ώρα.
Από την περσινή χρονιά γνωρίζουμε τις εκφράσεις "τέταρτο" και "μισή".
Στην αρχή φτιάξαμε όλοι έναν κυκλικό δίσκο και βάλαμε τους δύο δείκτες του ρολογιού μας. 
Μετά τοποθέτησαν τα παιδιά τις τέσσερις ενδείξεις των ωρών 12,6,3,και 9. 


Στη συνέχεια μετακινούσαν τους δείκτες ώστε να σχηματίζουν την ώρα και τέταρτο, παρά τέταρτο και μισή.
Έτσι παρατηρήσαμε το χώρο του ρολογιού που καλύπτεται από το τέταρτο, τη μισή ώρα, τα τρία τέταρτα ...





Συνεχίσαμε το χωρισμό με βάση τον άξονα συμμετρίας. 
Κάθε παιδί πήρε από ένα χαρτί και στην αρχή το δίπλωσε έτσι ώστε να χωριστεί σε δύο ίσα μέρη. 
Ενδιαφέρον είχε το γεγονός ότι βρήκαν διαφορετικούς τρόπους για να πραγματοποιήσουν τις διπλώσεις. 



Συνεχίσαμε να διπλώνουμε το χαρτί ώστε να χωριστεί σε τέσσερα και σε οκτώ μέρη.
Κάθε φορά μετά από μια νέα δίπλωση ανοίγαμε το χαρτί και βλέπαμε σε πόσα ίσα μέρη έχει χωριστεί.

Χρησιμοποιώντας αυτές τις γνώσεις ασχοληθήκαμε με την άσκηση του βιβλίου όπου διακρίναμε στον κύκλο του ρολογιού τα μέρη που μας ζητούσε.

Στην άσκηση 2 θυμηθήκαμε ότι με τον άξονα συμμετρίας μπορούμε να χαράξουμε σε ίσα μέρη σχήματα. 
Ζωγραφίσαμε στο τετράδιο σχήματα και τα χωρίσαμε σύμφωνα με τον άξονα συμμετρίας. 
Ενδιαφέρον είχε ότι κάποια βρήκαν περισσότερους άξονες.
Τέλος μάθαμε την τυπική γραφή των κλασματικών μονάδων και εξασκηθήκαμε από τη συμβολική γραφή στην αντίστοιχη γλωσσική έκφραση και σε μέρος ενός όλου σε κάποιο γράφημα.

 Και λίγη εξάσκηση!!!!
Μπορείς να περάσεις στην απέναντι όχθη;


Η ασπίδα του Αχιλλέα
Αφιερώσαμε τη σημερινή ώρα της Ιστορίας στα κείμενα του χθεσινού μαθήματος και για μάθουμε περισσότερα για την ασπίδα του Αχιλλέα.
Στην αρχή διαβάσαμε το κείμενο για το θρήνο των  δύο αλόγων του Αχιλλέα πάνω από τον νεκρό Πάτροκλο. 
Μετά μάθαμε από το τρίτο κείμενο πώς θρήνησε ο Αχιλλέας τον φίλο του.
Στο τέλος μάθαμε πώς έφτιαξε ο Ήφαιστος την καινούρια ασπίδα του Αχιλλέα μέσα από την παρουσίαση και από το κείμενο του βιβλίου μας.
Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν από την περιγραφή της ασπίδας.
Υποσχέθηκα στα παιδιά ότι θα προσπαθήσουμε ακολουθώντας την περιγραφή να φτιάξουμε όλοι μαζί μια ασπίδα.

Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2015

Η πόλη χάθηκε στο χιόνι (συνέχεια)
Σήμερα η ορθογραφία που γράψαμε ήταν πιο απαιτητική από τις συνηθισμένες.
Πρώτα έγραψε ο καθένας μόνος του...

Μετά ακολούθησε η διόρθωση από όλη την τάξη


Προτού συνεχίσουμε στο επόμενο μάθημα δώσαμε τη δική μας συνέχεια στην ιστορία προφορικά.
Συνεχίσαμε με το επόμενο μάθημα όπου διαβάσαμε τη συνέχεια της ιστορίας.
Συζητήσαμε και εξηγήσαμε τις μεταφορικές εκφράσεις του κειμένου και μάθαμε τις περιπέτειες του ήρωά μας.
Γελάσαμε με κάποια από τα σημεία της ιστορίας και ξαφνιαστήκαμε με το τέλος της ιστορίας γιατί ήταν διαφορετικό από το δικό μας. 
Μιλήσαμε για τα συναισθήματα του ήρωα από την αρχή μέχρι το τέλος της ιστορίας.
Μετά ασχοληθήκαμε με τη γραμματική του μαθήματος. 
Θυμηθήκαμε τι μας φανερώνουν τα ρήματα, τους αριθμούς και τα πρόσωπα.
Μιλήσαμε για το χρόνο στη ζωή μας και τον τοποθετήσαμε σε μια γραμμή.
Μάθαμε τα είδη των χρόνων των ρημάτων και τι μας φανερώνουν ο Ενεστώτας, ο Παρατατικός και ο Αόριστος.
Τέλος με τη βοήθεια του βιβλίου μάθαμε να κλίνουμε ρήματα στους τρεις αυτούς χρόνους.

Επαναληπτικές εργασίες 
στην 4η ενότητα

Ο θάνατος του Πάτροκλου

                                                                     
Ερωτήσεις που θα με βοηθήσουν να μάθω καλύτερα το μάθημα:

  • Ποιους έστειλε ο Αγαμέμνονας στη σκηνή του Αχιλλέα και γιατί;
  • Τι απάντησε ο Αχιλλέας;
  • Μέχρι πού έφτασαν οι Τρώες και ποιος έσωσε τους Αχαιούς;
  • Τι ζήτησε ο Πάτροκλος από τον Αχιλλέα και για ποιο λόγο;
  • Τι συμβουλή του έδωσε ο Αχιλλέας;
  • Πώς σκοτώθηκε ο Πάτροκλος;
  • Τι έγινε μετά το θάνατο του Πάτροκλου;
  • Πώς έδειξε το πένθος του ο Αχιλλέας;
  • Πώς δείχνουν τη θλίψη τους τα άλογα του Αχιλλέα;



Τεστάκι στην Ιστορία

Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2015

Η πόλη χάθηκε στο χιόνι

Στην αρχή συζητήσαμε για τον τίτλο της καινούριας ενότητας: "Πολιτείες ντυμένες στα λευκά" και συνδέσαμε τον τίτλο με την εικόνα.
Συγκεκριμένα απαντήσαμε:
  • τι σημαίνει ότι οι πολιτείες ντύθηκαν στα λευκά;
  • από πού ενημερωνόμαστε για τον καιρό;
  • τι συναισθήματα σας δημιουργεί το χιόνι;
  • τι προβλήματα δημιουργεί το χιόνι;.

Με την τελευταία  ερώτηση συνδέσαμε τον τίτλο του πρώτου κειμένου και κάναμε υποθέσεις για την πόλη και για τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από το χιόνι που έπεσε.
Διαβάσαμε το κείμενο και εντοπίσαμε τον αφηγητή.
Απαντήσαμε τις εξής ερωτήσεις:
  • πού συμβαίνουν όλα αυτά;
  • πότε συμβαίνουν, ποια εποχή;
  • ποιοι είναι οι ήρωες;
  • ποια είναι η εξέλιξη της ιστορίας; (πώς ξεκίνησε; πώς εξελίσσεται; πώς τελειώνει;)

  • αναφερθήκαμε στα συναισθήματα του ήρωα μέσα από τις  μεταφορικές προτάσεις του κειμένου

Κατά τη δεύτερη ανάγνωση του κειμένου εντοπίσαμε  λέξεις που μας ήταν άγνωστες και αναφέραμε συνώνυμες αλλά και αντίθετες ώστε να γίνουν κατανοητές.
Ξεκλειδώσαμε το κείμενο απαντώντας στις ερωτήσεις του βιβλίου και κάθε φορά  υπογραμμίζαμε τις αντίστοιχες προτάσεις στο κείμενο.



Παρατηρήσαμε ότι η αφήγηση των γεγονότων γίνεται με μια λογική χρονολογική σειρά. 
Αυτό μας έδωσε την αφορμή για να ασχοληθούμε με την τρίτη εργασία από το τετράδιο εργασιών. 
Εδώ μάθαμε ότι συνδέουμε τα γεγονότα με τις μικρές άκλιτες λέξεις που τις ονομάζουμε συνδέσμους αλλά και με φράσεις .

Στην επόμενη φάση του μαθήματος διαβάσαμε την παράγραφο που αναφέρεται στο πρόβλημα του ήρωα και υπογραμμίσαμε τα ρήματα. 
Παρατηρήσαμε ότι όλα αυτά τα ρήματα έγιναν στο παρελθόν. 
Αυτό στάθηκε η αφορμή για να μιλήσουμε για το χρόνο των ρημάτων.
Έτσι θυμηθήκαμε ότι τα ρήματα αναφέρονται όχι μόνο στο παρόν, αλλά στο παρελθόν και στο μέλλον.

Ο χρόνος όμως δε μας έφτασε και έτσι θα συνεχίσουμε με το καλό τη Δευτέρα.
















Τα μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς στη ζωή μας
Ξεκινήσαμε με την πρώτη δραστηριότητα. 
Έγραψα στον πίνακα το θέμα της δραστηριότητας και τα παιδιά πρότειναν το μέσο με το οποίο θα μπορούσαμε να ταξιδέψουμε.
Στη συνέχεια συζητήσαμε για την ταχύτητα, την άνεση, την ασφάλεια που μας παρέχει το καθένα από αυτά καθώς επίσης και πιο είναι το οικονομικότερο για το ταξίδι μας.

Στην επόμενη δραστηριότητα  οι ομάδες επέλεξαν τυχαία μια ομάδα μεταφορικών μέσων και καλούνταν να καταγράψουν σε μια παράγραφο όσα ζητούσαν οι τρεις ερωτήσεις της δραστηριότητας. Στο τέλος κάθε ομάδα παρουσίασε όσα έγραψε.




Φύλλα δραστηριότητας



Προβλήματα Κεφ.19
Επαναληπτικές εργασίες Κεφ.20
Ξεκινήσαμε με  το δεύτερο πρόβλημα από το τετράδιο εργασιών του κεφαλαίου 19 όπου αντλήσαμε τα δεδομένα του προβλήματος από τη γραφική παράσταση.

Συνεχίσαμε με το τρίτο πρόβλημα όπου κάναμε εξάσκηση στη σύνταξη της εκφώνησης ενός προβλήματος.

Από το κεφάλαιο με τις επαναληπτικές εργασίες επέλεξα να κάνουμε μόνο τις ασκήσεις από το τετράδιο εργασιών.
Μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς
Την Πέμπτη φανταστήκαμε το μέσο συγκοινωνίας του μέλλοντος. 
Αφού το ζωγραφίσαμε, το περιγράψαμε και μετά το κάθε παιδί το παρουσίασε.