Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014

Τα χαρτιά ανακυκλώνονται
Ξεκινήσαμε διαβάζοντας το διάλογο. Μέσα από  συζήτηση οδηγηθήκαμε στο συμπέρασμα ότι έχουμε έναν θεατρικό διάλογο όπου οι ήρωες είναι κούκλες.

Ξεκλειδώσαμε το διάλογο απαντώντας στις ερωτήσεις:
  • ποιος είναι ο τίτλος και ποιο το θέμα του διαλόγου;
  • ποιοι είναι οι ήρωες;
  • πού βρίσκονται οι ήρωες;
  • ποιο είναι το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν μέσα στον κάδο ανακύκλωσης;
  • πώς λύνεται το πρόβλημά τους;

Οι απαντήσεις των ερωτήσεων μας βοήθησαν να γράψουμε όσα ζητούσε η άσκηση 2 του βιβλίου.
Κάθε φορά χρωματίζαμε το μέρος εκείνο του διαλόγου όπου υπήρχε η απάντηση.


Συνεχίσαμε με τα οφέλη της ανακύκλωσης. Εντοπίσαμε τον ήρωα του διαλόγου που αναφερόταν σ'αυτά  και χρωματίσαμε τα λόγια του. Έτσι συμπληρώσαμε και την άσκηση 4 του βιβλίου.

Η επίσκεψή μας στο εργοστάσιο ανακύκλωσης χαρτιού τον προηγούμενο μήνα μας βοήθησε να συμπληρώσουμε την άσκηση 3 του βιβλίου και την 1 του τετραδίου εργασιών.

Με την άσκηση 3 του τετραδίου εργασιών θυμηθήκαμε την ορθογραφία των ρημάτων σε -ωνω.

Κλίναμε ρήματα σε -ωνω στον πίνακα και στο τετράδιο.


 Και τέλος σχηματίσαμε τις οικογένειες λέξεων αυτών των ρημάτων.


Χαράξεις με διαβήτη και χάρακα. Ορθές γωνίες.
Δεύτερη μέρα στο ίδιο μάθημα και ασχοληθήκαμε με τις ασκήσεις του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών. 
Χαράξαμε γραμμές ακολουθώντας  οδηγίες, άσκηση 1 του τετραδίου εργασιών.


Βρήκαμε με τη βοήθεια του γνώμονα ποιες γωνίες είναι ορθές και ποιες ευθείες είναι κάθετες, άσκηση 2.

Στην άσκηση 3 ασχοληθήκαμε με την αναπαραγωγή σχημάτων.


 Στη συνέχεια μιλήσαμε για το σήμα των Ολυμπιακών αγώνων. Μάθαμε από ποια σχήματα αποτελείται και τι συμβολίζει το κάθε χρώμα. Μετά χαράξαμε κύκλους με το διαβήτη μας.



Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014

Χαράξεις με διαβήτη και χάρακα. Ορθές γωνίες.

Ξεκινήσαμε με μια μικρή επανάληψη από τα περσινά μαθήματα. 
Θυμηθήκαμε τις ευθείες, τις παράλληλες ευθείες και τις τεμνόμενες. 
Βρήκαμε και αναφέραμε όσες βλέπαμε στην τάξη μας και στις διαφάνειες 6 και 7 της παρουσίασης.
Στη συνέχεια μιλήσαμε για τις γωνίες και τις ορθές γωνίες και κάναμε εξάσκηση σε αυτές μέσα από την παρουσίαση, διαφάνειες 2,3.
Τέλος με τη βοήθεια του γνώμονα δουλέψαμε τις κάθετες ευθείες, διαφάνειες  4 και 5.







Πώς υιοθετήσαμε ένα κομμάτι γης
Σήμερα ασχοληθήκαμε με τη γραμματική του μαθήματος.
Στην αρχή θυμηθήκαμε τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -ο και χρωματίσαμε όσα υπήρχαν στο κείμενο. 

Μετά κλίναμε ουσιαστικά σε -ο στο βιβλίο, στον πίνακα και στο τετράδιο.



Συνεχίσαμε με τα ουδέτερα ουσιαστικά σε -ι. Χρωματίσαμε αυτά του βιβλίου μας, κλίναμε στον πίνακα και στο τετράδιο.

Εδώ θυμηθήκαμε και τις εξαιρέσεις των ουδετέρων ουσιαστικών που τελειώνουν σε -ι. Κλίναμε το βράδυ και γράψαμε τις λέξεις που ανήκουν στην ίδια οικογένεια με τη λέξη βράδυ.

Επόμενο γραμματικό φαινόμενο ήταν τα ρήματα που τελειώνουν σε -ιζω.  Είπαμε τον κανόνα και κλίναμε ρήματα.

Σχηματίσαμε την οικογένεια λέξεων κάποιων ρημάτων σε -ιζω του κειμένου για να καταλάβουμε ότι το γιώτα μεταφέρεται σε όλες τις λέξεις.

Μετά αναφέραμε τις εξαιρέσεις και μάθαμε ποιες είναι αυτές. Κλίναμε το ρήμα δανείζω και αθροίζω.
Σχηματίσαμε την οικογένεια λέξεων των δύο αυτών ρημάτων.


Στη συνέχεια περάσαμε στις ασκήσεις του τετραδίου εργασιών.
Την επόμενη ώρα ασχοληθήκαμε με τη διατύπωση επιχειρημάτων για την υποστήριξη μιας πρότασης.
Ξεκινήσαμε με την άσκηση 5 του βιβλίου που μας ζητούσε να αποφασίσουμε τι θα ζητούσαμε από τον δικό μας δήμο. Αποφασίσαμε να ζητήσουμε να περνάνε τα απορριμματοφόρα πιο συχνά.
Τέλος αποφασίσαμε να υιοθετήσουμε το χώρο του μπάσκετ του σχολείου μας, άσκηση 5 του τετραδίου εργασιών.


Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

Πελίας και Ιάσονας

Πώς υιοθετήσαμε ένα κομμάτι γης
Ξεκινήσαμε με τον τίτλο της ενότητας για να μάθουμε τι θα μας απασχολήσει τις επόμενες ημέρες.

Το πρώτο μάθημα ξεκίνησε περιγράφοντας την εικόνα και διατυπώσαμε διάφορες υποθέσεις για το περιεχόμενο του μαθήματος.

Περάσαμε στον τίτλο του μαθήματος και σταθήκαμε στη  λέξη "υιοθετήσαμε". Τα μικρούλια ήξεραν τη σημασία της λέξης (πολλά έχουν υιοθετήσει ζωάκια).

Μετά την ανάγνωση προσπαθήσαμε να ξεκλειδώσουμε το κείμενο ως εξής:
εντοπίσαμε το πρόβλημα

την απόφαση για τη λύση του προβλήματος
τις ενέργειες και τα πρόσωπα για  επίτευξη του σκοπού
Στο τέλος συζητήσαμε για τα αποτελέσματα της διαδικασίας που ακολούθησαν τα παιδιά και αν πέτυχαν το στόχο τους.

Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2014

Ο Φρίξος, η Έλλη και το χρυσόμαλλο δέρας

Αριθμοί μέχρι το 3.000
Στο σημερινό μάθημα των Μαθηματικών παίξαμε με το χιλιομετρητή αποστάσεων. 
Τα παιδιά είχαν κομμένους τους χιλιομετρητές από το παράρτημα του βιβλίου και ξεκινήσαμε σχηματίζοντας τετραψήφιους αριθμούς μέχρι το 3.000. Στην αρχή δούλεψαν σε δυάδα και μετά μεμονωμένα.
Ακολούθησαν οι  δραστηριότητες:
  • σχηματίζω τον προηγούμενο και τον επόμενο ενός αριθμού ζητώντας να απαντήσουν και πόσα τετραγωνάκια γυρνούσαν κάθε φορά
  • σχηματίζω έναν αριθμό και ζητώ να γυρίσουν το δεύτερο τετραγωνάκι από δεξιά και να διαβάσουν τους αριθμούς που σχηματίζονται
  • συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας να γυρίσουν το τρίτο τετραγωνάκι από δεξιά
  • σχηματίζω τον αριθμό που έχει 3Μ,4Δ,5Ε,1Χ








Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

Ένας χάρτης μας πληροφορεί (β)
Ξεκινήσαμε με τους γεωγραφικούς όρους της θάλασσας.
Στην αρχή είδαμε το σχετικό βιντεάκι από το διαδραστικό βιβλίο "Η χώρα μου από ψηλά -Θάλασσες"

Εντοπίσαμε τους όρους στο χάρτη.

Είδαμε εικόνες από τον πορθμό του Ευρίπου και από την Ισθμό της Κορίνθου για να κατανοήσουμε τη διαφορά τους. 
Και στο λίγο χρόνο που μας έμεινε παίξαμε με το γνωστό μας παιχνίδι.

Αριθμοί μέχρι το 3.000
Συνεχίσαμε και σήμερα με τους αριθμούς μέχρι το 3.000 αξιοποιώντας τους κύβους του Dienes. το υλικό αυτό βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν το δεκαδικό σύστημα αρίθμησης και την αξία της θέσης του ψηφίου.
Το υλικό ήταν γνωστό στα παιδιά και έτσι δε χάσαμε χρόνο να εξηγώ πώς θα το χρησιμοποιήσουμε. 
Κάθε δυάδα αναλάμβανε να σχηματίσει με τους κύβους έναν τετραψήφιο αριθμό  και να τον γράψει στον πίνακα. Η τάξη παρακολουθούσε τη διαδικασία και βοηθούσε όπου χρειαζόταν.
Τα κατάφεραν όλες οι δυάδες πολύ καλά.
Ο λίγος χρόνος που μας έμεινε μας ήταν να ανεβούμε και να κατεβούμε  ανά 100 από το 1.000 ως το 3.000.




Η χελωνίτσα Καρέττα-Καρέττα και το παλιό Φολκσβάγκεν
Σήμερα ασχοληθήκαμε με ένα ακόμη είδος ζώου που απειλείται με εξαφάνιση, τη χελώνα Καρέττα-Καρέττα. 
Διαβάσαμε την ιστορία του Χρήστου Μπουλώτη "Η χελωνίτσα Καρέττα-Καρέττα και το παλιό Φολκσβάγκεν", από το Ανθολόγιό μας. 
Αν και τα μικρούλια ήξεραν και θυμόταν αρκετά πράγματα που μάθαμε η ιστορία μας άρεσε πολύ.
Μάθαμε αρκετές πληροφορίες για τη ζωή της θαλάσσιας χελώνας, είδαμε στο χάρτη τις περιοχής που τη συναντάμε και το κυριότερο μάθαμε γιατί απειλείται με εξαφάνιση.
Στη συνέχεια απαντήσαμε στις ερωτήσεις:
  • ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας;
  • πού γεννήθηκε η χελωνίτσα και πότε;
  • τι λάθος έκανε μόλις βγήκε από το αυγό;
  • τι νόμισε ότι ήταν το παλιό Φολκσβάγκεν που αντίκρισε;
  • τι υπήρχε γύρω της, παντού στην παραλία, που την εντυπωσίασε;
  • ποιοι τα είχαν αφήσει εκεί και γιατί;
  • τι κινδύνους αντιμετώπιζε η χελωνίτσα της ιστορίας μας και κάθε χελωνίτσα που γεννιέται σ'αυτή την παραλία;
  • τι συμβούλεψε τη χελωνίτσα το παλιό Φολκσβάγκεν;
Είδαμε σε βιντεάκι πώς γεννάει τα αυγά της και πώς τα μικρά χελωνάκια κατευθύνονται προς τη θάλασσα.

Στο τέλος φτιάξαμε την ταυτότητα της χελωνίτσας μας.
Ζητήσαμε από το δάσκαλο των εικαστικών να μας ζωγραφίσει μια χελωνίτσα για να κολλήσουμε τις επόμενες ημέρες τις πληροφορίες που μάθαμε και να της δώσουμε τη θέση της μέσα στην αίθουσα παρέα με τα άλλα ζώα.