Τρίτη 20 Ιανουαρίου 2015

Η ασπίδα του Αχιλλέα
Αφιερώσαμε τη σημερινή ώρα της Ιστορίας στα κείμενα του χθεσινού μαθήματος και για μάθουμε περισσότερα για την ασπίδα του Αχιλλέα.
Στην αρχή διαβάσαμε το κείμενο για το θρήνο των  δύο αλόγων του Αχιλλέα πάνω από τον νεκρό Πάτροκλο. 
Μετά μάθαμε από το τρίτο κείμενο πώς θρήνησε ο Αχιλλέας τον φίλο του.
Στο τέλος μάθαμε πώς έφτιαξε ο Ήφαιστος την καινούρια ασπίδα του Αχιλλέα μέσα από την παρουσίαση και από το κείμενο του βιβλίου μας.
Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν από την περιγραφή της ασπίδας.
Υποσχέθηκα στα παιδιά ότι θα προσπαθήσουμε ακολουθώντας την περιγραφή να φτιάξουμε όλοι μαζί μια ασπίδα.

Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2015

Η πόλη χάθηκε στο χιόνι (συνέχεια)
Σήμερα η ορθογραφία που γράψαμε ήταν πιο απαιτητική από τις συνηθισμένες.
Πρώτα έγραψε ο καθένας μόνος του...

Μετά ακολούθησε η διόρθωση από όλη την τάξη


Προτού συνεχίσουμε στο επόμενο μάθημα δώσαμε τη δική μας συνέχεια στην ιστορία προφορικά.
Συνεχίσαμε με το επόμενο μάθημα όπου διαβάσαμε τη συνέχεια της ιστορίας.
Συζητήσαμε και εξηγήσαμε τις μεταφορικές εκφράσεις του κειμένου και μάθαμε τις περιπέτειες του ήρωά μας.
Γελάσαμε με κάποια από τα σημεία της ιστορίας και ξαφνιαστήκαμε με το τέλος της ιστορίας γιατί ήταν διαφορετικό από το δικό μας. 
Μιλήσαμε για τα συναισθήματα του ήρωα από την αρχή μέχρι το τέλος της ιστορίας.
Μετά ασχοληθήκαμε με τη γραμματική του μαθήματος. 
Θυμηθήκαμε τι μας φανερώνουν τα ρήματα, τους αριθμούς και τα πρόσωπα.
Μιλήσαμε για το χρόνο στη ζωή μας και τον τοποθετήσαμε σε μια γραμμή.
Μάθαμε τα είδη των χρόνων των ρημάτων και τι μας φανερώνουν ο Ενεστώτας, ο Παρατατικός και ο Αόριστος.
Τέλος με τη βοήθεια του βιβλίου μάθαμε να κλίνουμε ρήματα στους τρεις αυτούς χρόνους.

Επαναληπτικές εργασίες 
στην 4η ενότητα

Ο θάνατος του Πάτροκλου

                                                                     
Ερωτήσεις που θα με βοηθήσουν να μάθω καλύτερα το μάθημα:

  • Ποιους έστειλε ο Αγαμέμνονας στη σκηνή του Αχιλλέα και γιατί;
  • Τι απάντησε ο Αχιλλέας;
  • Μέχρι πού έφτασαν οι Τρώες και ποιος έσωσε τους Αχαιούς;
  • Τι ζήτησε ο Πάτροκλος από τον Αχιλλέα και για ποιο λόγο;
  • Τι συμβουλή του έδωσε ο Αχιλλέας;
  • Πώς σκοτώθηκε ο Πάτροκλος;
  • Τι έγινε μετά το θάνατο του Πάτροκλου;
  • Πώς έδειξε το πένθος του ο Αχιλλέας;
  • Πώς δείχνουν τη θλίψη τους τα άλογα του Αχιλλέα;



Τεστάκι στην Ιστορία

Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2015

Η πόλη χάθηκε στο χιόνι

Στην αρχή συζητήσαμε για τον τίτλο της καινούριας ενότητας: "Πολιτείες ντυμένες στα λευκά" και συνδέσαμε τον τίτλο με την εικόνα.
Συγκεκριμένα απαντήσαμε:
  • τι σημαίνει ότι οι πολιτείες ντύθηκαν στα λευκά;
  • από πού ενημερωνόμαστε για τον καιρό;
  • τι συναισθήματα σας δημιουργεί το χιόνι;
  • τι προβλήματα δημιουργεί το χιόνι;.

Με την τελευταία  ερώτηση συνδέσαμε τον τίτλο του πρώτου κειμένου και κάναμε υποθέσεις για την πόλη και για τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν από το χιόνι που έπεσε.
Διαβάσαμε το κείμενο και εντοπίσαμε τον αφηγητή.
Απαντήσαμε τις εξής ερωτήσεις:
  • πού συμβαίνουν όλα αυτά;
  • πότε συμβαίνουν, ποια εποχή;
  • ποιοι είναι οι ήρωες;
  • ποια είναι η εξέλιξη της ιστορίας; (πώς ξεκίνησε; πώς εξελίσσεται; πώς τελειώνει;)

  • αναφερθήκαμε στα συναισθήματα του ήρωα μέσα από τις  μεταφορικές προτάσεις του κειμένου

Κατά τη δεύτερη ανάγνωση του κειμένου εντοπίσαμε  λέξεις που μας ήταν άγνωστες και αναφέραμε συνώνυμες αλλά και αντίθετες ώστε να γίνουν κατανοητές.
Ξεκλειδώσαμε το κείμενο απαντώντας στις ερωτήσεις του βιβλίου και κάθε φορά  υπογραμμίζαμε τις αντίστοιχες προτάσεις στο κείμενο.



Παρατηρήσαμε ότι η αφήγηση των γεγονότων γίνεται με μια λογική χρονολογική σειρά. 
Αυτό μας έδωσε την αφορμή για να ασχοληθούμε με την τρίτη εργασία από το τετράδιο εργασιών. 
Εδώ μάθαμε ότι συνδέουμε τα γεγονότα με τις μικρές άκλιτες λέξεις που τις ονομάζουμε συνδέσμους αλλά και με φράσεις .

Στην επόμενη φάση του μαθήματος διαβάσαμε την παράγραφο που αναφέρεται στο πρόβλημα του ήρωα και υπογραμμίσαμε τα ρήματα. 
Παρατηρήσαμε ότι όλα αυτά τα ρήματα έγιναν στο παρελθόν. 
Αυτό στάθηκε η αφορμή για να μιλήσουμε για το χρόνο των ρημάτων.
Έτσι θυμηθήκαμε ότι τα ρήματα αναφέρονται όχι μόνο στο παρόν, αλλά στο παρελθόν και στο μέλλον.

Ο χρόνος όμως δε μας έφτασε και έτσι θα συνεχίσουμε με το καλό τη Δευτέρα.
















Τα μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς στη ζωή μας
Ξεκινήσαμε με την πρώτη δραστηριότητα. 
Έγραψα στον πίνακα το θέμα της δραστηριότητας και τα παιδιά πρότειναν το μέσο με το οποίο θα μπορούσαμε να ταξιδέψουμε.
Στη συνέχεια συζητήσαμε για την ταχύτητα, την άνεση, την ασφάλεια που μας παρέχει το καθένα από αυτά καθώς επίσης και πιο είναι το οικονομικότερο για το ταξίδι μας.

Στην επόμενη δραστηριότητα  οι ομάδες επέλεξαν τυχαία μια ομάδα μεταφορικών μέσων και καλούνταν να καταγράψουν σε μια παράγραφο όσα ζητούσαν οι τρεις ερωτήσεις της δραστηριότητας. Στο τέλος κάθε ομάδα παρουσίασε όσα έγραψε.




Φύλλα δραστηριότητας



Προβλήματα Κεφ.19
Επαναληπτικές εργασίες Κεφ.20
Ξεκινήσαμε με  το δεύτερο πρόβλημα από το τετράδιο εργασιών του κεφαλαίου 19 όπου αντλήσαμε τα δεδομένα του προβλήματος από τη γραφική παράσταση.

Συνεχίσαμε με το τρίτο πρόβλημα όπου κάναμε εξάσκηση στη σύνταξη της εκφώνησης ενός προβλήματος.

Από το κεφάλαιο με τις επαναληπτικές εργασίες επέλεξα να κάνουμε μόνο τις ασκήσεις από το τετράδιο εργασιών.
Μέσα συγκοινωνίας και μεταφοράς
Την Πέμπτη φανταστήκαμε το μέσο συγκοινωνίας του μέλλοντος. 
Αφού το ζωγραφίσαμε, το περιγράψαμε και μετά το κάθε παιδί το παρουσίασε. 


















Διαιρέσεις Κεφ.18
Προβλήματα Κεφ.19

Την Πέμπτη ξεκινήσαμε το μάθημα με το φυλλάδιο εργασίας που είχαν τα παιδιά για το σπίτι από την προηγούμενη ημέρα.
Κάναμε όλες τις ασκήσεις και κάποιες από το τετράδιο εργασιών.




Συνεχίσαμε με το κεφάλαιο 19. Στο πρόβλημα με τη συναυλία και το κόστος των εισιτηρίων τα μικρούλια εξασκήθηκαν στην ανάγνωση και στην επεξεργασία ενός πίνακα και ενός εισιτηρίου.



Στο τρίτο πρόβλημα έγινε εξάσκηση στη συλλογή δεδομένων του προβλήματος από τις αποδείξεις των λογαριασμών.



Στο τέταρτο πρόβλημα συζητήσαμε το πρόβλημα, διατυπώσαμε μια ερώτηση και από τις τρεις απαντήσεις που μας δινόταν επιλέξαμε τις σωστές δικαιολογώντας πάντα την επιλογή μας.

Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2015

Επαναληπτικές εργασίες 
"Ο κόσμος γύρω μας"

"Ο θυμός του Αχιλλέα"
Διαβάζω,παρατηρώ τις εικόνες και απαντώ προφορικά τις ερωτήσεις:



Ερωτήσεις:

  • Πότε και γιατί μάλωσαν ο Αχιλλέας και ο Αγαμέμνονας;
  • Τι ζήτησε ο ιερέας Χρύσης από τους Αχαιούς;
  • Πώς εκδικήθηκε ο Χρύσης τους Αχαιούς;
  • Γιατί οργίστηκε ο Απόλλωνας; Με ποιον τρόπο έδειξε την οργή του;
  • Με ποιον τρόπο σώθηκαν οι Αχαιοί από την τιμωρία του Απόλλωνα;
  • Θυμήσου πότε είχε κάνει ο μάντης Κάλχας δυσάρεστες προβλέψεις για τον Αγαμέμνονα;
  • Γιατί θύμωσε ο Αχιλλέας και ποια απόφαση πήρε;


Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2015

Παναγία, η μητέρα του Χριστού


Διαιρέσεις Κεφ.18
Συνεχίσαμε και σήμερα με τις διαιρέσεις. Κάναμε εξάσκηση σε όλα όσα μάθαμε χθες. Δουλεύαμε παράλληλα στο τετράδιο των μαθηματικών μας και στον πίνακα.



Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015

Διαιρέσεις Κεφ. 18ο
Από πέρυσι ασχοληθήκαμε με τα παιδιά με την έννοια της διαίρεσης. 
Σήμερα ξεκινήσαμε αντιμετωπίζοντας μια κατάσταση διαίρεσης. 
Συγκεκριμένα ασχοληθήκαμε με την εισαγωγική δραστηριότητα. 
Από την προηγούμενη εβδομάδα ζήτησα να φέρουν τις κάρτες με τις οποίες παίζουν μεταξύ τους.
Στην αρχή εξήγησα τους όρους του παιχνιδιού.
Μετά η τάξη χωρίστηκε σε ομάδες στην αρχή των 4 παιδιών, μετά των 5 παιδιών και μετά των 6 παιδιών.
Κάθε ομάδα όρισε το γραμματέα της και έδωσα και από ένα φύλλο για την καταγραφή του τρόπου του μοιράσματος.
Σε πρώτη φάση η κάθε ομάδα είχε 32 κάρτες και έπρεπε να τις μοιραστούν δίκαια. 
Ο γραμματέας μοίραζε τις κάρτες και κατέγραφε στο φύλλο εργασίας το αποτέλεσμα με τη βοήθεια όλης της ομάδας.
Σε δεύτερη φάση έδωσα 34 κάρτες και σε τρίτη φάση 45 κάρτες.







Παίξαμε όλη την ώρα. Κάποιες ομάδες τέλειωναν πιο γρήγορα, κάποιες διαφωνούσαν, κάποιες χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο.
Και επειδή ποτέ δε φτάνει μία ώρα για να τελειώσουμε τέτοιου είδους δραστηριότητες ασχοληθήκαμε και την επόμενη ώρα συμπληρώνοντας ισότητες χωρίς να πραγματοποιούμε το μοίρασμα.



"Το τετράδιο ζωγραφικής"
Σήμερα γράψαμε ορθογραφία με έναν από τους διαφορετικούς τρόπους που γράφουμε από την αρχή της χρονιάς.
Κόλλησα στο τετράδιο ορθογραφίας τη γνώμη της Καιτούλας για τη μόλυνση της θάλασσας όπου η κάθε παράγραφος είχε κάποια λάθη. 
Τα παιδιά καλούνταν να τα βρούνε και να γράψουν αυτές τις λέξεις σωστά.
Κάποια δυσκολεύτηκαν κάποια άλλα όχι. 



Μετά κάναμε ομαδική διόρθωση στον πίνακα όπου εξηγούσαμε τη σωστή ορθογραφία της λέξης λέγοντας τον αντίστοιχο κανόνα της γραμματικής. Ομολογώ πώς δουλεύαμε αρκετή ώρα με αυτή τη δραστηριότητα.




Συνεχίσαμε με την άσκηση 6 του βιβλίου και τη γραμματική του μαθήματος.