Τρίτη 27 Ιανουαρίου 2015

Οι κλασματικές μονάδες και 
οι απλοί κλασματικοί αριθμοί  
Κεφ. 24
Ξεκινήσαμε με την εισαγωγική δραστηριότητα. 
Στην αρχή είχαμε όλοι από ένα φύλλο χαρτί και το διπλώσαμε στη μέση. Μετά το ανοίξαμε και χρωματίσαμε το ένα κομμάτι λέγοντας ταυτόχρονα τι μέρος του όλου χρωματίσαμε.


Συνεχίσαμε με ένα άλλο χαρτί όπου το διπλώσαμε στη μέση και ξανά στη μέση. Όταν το ανοίξαμε στην αρχή χρωματίσαμε το ένα κομμάτι.

Για να εισαγάγουμε την έννοια του απλού κλάσματος με βάση τις κλασματικές μονάδες  χρωματίσαμε και άλλα δύο κομμάτια .
Συνεχίσαμε χρωματίζοντας τέσσερα κομμάτια.

Μετά από τη δραστηριότητα αυτή γράψαμε όσα ζητούσε η αντίστοιχη δραστηριότητα του βιβλίου.
Συνεχίσαμε με τη δραστηριότητα της άσκησης 2. 
Μας προέκυψε όμως ένα πρόβλημα. 
Επειδή δεν έβρισκα τις καραμέλες που είχα για τη συγκεκριμένη δραστηριότητα τέθηκε η πρόταση να αγοράσουμε τσίχλες από το κυλικείο του σχολείου. Αποφασίσαμε να αγοράσουμε μία τσίχλα για τον καθένα μας (η συμφωνία ήταν να την κρατήσουμε για το τέλος της ημέρας) και να χρησιμοποιήσουμε ένα μέρος αυτών για τη δραστηριότητά μας.
Με αφορμή αυτό λύσαμε και ένα προβληματάκι. 
Πόσα παιδιά είμαστε; Πόσο κοστίζει η μία τσίχλα; 
Αν δώσω 2€ θα πάρω ρέστα και πόσα; 
Το βρήκαν πολύ γρήγορα και έτσι οι τσίχλες ήρθαν στην τάξη μας.
Σε ζευγάρια το ένα παιδί έπαιρνε το μέρος από τις καραμέλες που του έλεγα και το άλλο παιδί έγραφε το κλάσμα στο τετράδιο.
Με ευκολία συμπληρώσαμε το πρώτο μέρος της δεύτερης άσκησης του βιβλίου.
Κατόπιν ασχοληθήκαμε με το δεύτερο μέρος της άσκησης όπου έπρεπε να εφαρμόσουμε όσα μάθαμε για τα κλάσματα πάνω σε ευθύγραμμα τμήματα.
 Και επειδή δεν ξανασυναντήσαμε παρόμοια άσκηση σταθήκαμε λίγο περισσότερο. 
Στην αρχή θυμηθήκαμε πόσα γραμμάρια έχει το ένα κιλό. Μετά παρατηρήσαμε την εικόνα του βιβλίου και μετά περάσαμε στο ευθύγραμμο τμήμα. 

Ο Αχιλλέας σκοτώνει τον Έκτορα
Ερωτήσεις που θα με βοηθήσουν να μάθω εύκολα το μάθημα:
  • Πώς ένιωθε ο Αχιλλέας μετά το θάνατο του Πάτροκλου;
  • Τι έκανε ο Έκτορας;
  • Τι έκαναν οι Τρώες όταν ο Αχιλλέας βγήκε στη μάχη;
  • Τ ξέρετε για τη μονομαχία του Αχιλλέα με τον Έκτορα;
  • Πώς έγινε η ταφή του Πάτροκλου;
  • Πώς έγινε η ταφή του Έκτορα;
     

Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2015

Οι κλασματικές μονάδες Κεφ. 23
Συνεχίσαμε με τις δραστηριότητες του κεφαλαίου 23.
Με τη βοήθεια των αξόνων συμμετρίας χωρίσαμε έναν κύκλο σε οκτώ ίσα μέρη.



Στην επόμενη άσκηση κάναμε εξάσκηση στο να αναγνωρίζουμε την ποσότητα που εκφράζει μια κλασματική μονάδα.
Κατόπιν περάσαμε στην πρώτη άσκηση του τετραδίου εργασιών. Εδώ αναγνωρίσαμε το σωστό χωρισμό των κλασμάτων.
Στόχος της δεύτερης άσκησης να μεταφράσουμε το κλάσμα σε χρωματισμένο κομμάτι στο γράφημα και επιπλέον να χωρίσουμε το σχήμα σε ίσα μέρη.



Επόμενο βήμα ήταν να ερμηνεύσουμε το χρωματισμένο κομμάτι του γραφήματος με τη συμβολική του γραφή.
Στην τελευταία άσκηση σταθήκαμε λίγο περισσότερο. Επειδή φάνηκε ότι κάποια παιδιά δυσκολεύτηκαν 
εξηγήσαμε πώς θα δουλεύαμε για να τη λύσουμε.
Κάθε φορά για να βρούμε τον συνολικό αριθμό των τετραγώνων μετρούσαμε πόσες σειρές έχουμε και πόσα τετραγωνάκια έχει η κάθε σειρά. Μετά διαιρούσαμε με τον παρονομαστή και χρωματίζαμε.


Η πτώση του φύλλου που 
το έλεγαν Φρέντυ

Την Πέμπτη ασχοληθήκαμε με το παραμύθι "Η πτώση του φύλλου που το έλεγαν Φρέντυ". Είναι ένα παραμύθι όπου μέσα από εικόνες της φύσης, και τις εναλλαγές των εποχών αποτυπώνεται ο κύκλος της ζωής.
Διαβάσαμε το παραμύθι, περιγράψαμε και σχολιάσαμε τις εικόνες και απαντήσαμε στις ερωτήσεις:
  • ποιος είναι ο συγγραφέας;
  • ποιος είναι ο ήρωας;
  • πώς εμφανίστηκε για πρώτη φορά ο Φρέντυ;
  • τι αγαπούσε ο Φρέντυ;
  • γιατί συμπαθούσε τους ηλικιωμένους;
  • τι τον διασκέδαζε στη συμπεριφορά των παιδιών;
  • τι συνέβη στο δάσος μια μέρα του φθινοπώρου;
  • τι σκέφτηκε ο Φρέντυ όταν είδε τα άλλα φύλλα να πέφτουν;
  • τι συνέβη στον ίδιο;
  • με ποιο τρόπο θα χρησίμευε ο άχρηστος και ξερός εαυτός του;

Στη συνέχεια αποφασίσαμε ότι είμαστε οι φίλοι του Φρέντυ και διηγηθήκαμε την ιστορία του προφορικά.
Ο χρόνος δε μας έφτασε να δούμε το υπέροχο σχετικό βιντεάκι. 
Μικρούλια μου μπορείτε να το δείτε και θα συζητήσουμε γι'αυτό την Τρίτη που θα επιστρέψουμε στο σχολείο.


Τετάρτη 21 Ιανουαρίου 2015

Εισαγωγή στα κλάσματα Κεφ.22
Οι κλασματικές μονάδες Κεφ.23
Αφιερώσαμε πολύ χρόνο στα Μαθηματικά μας. Ξεκινήσαμε με τις ασκήσεις από το τετράδιο εργασιών.
Στην αρχή λύσαμε το πρόβλημα της άσκησης 1. Τα παιδιά βρήκαν εύκολα τη λύση.

Στη συνέχεια βρήκαν την κλασματική μονάδα αφού παρατήρησαν το χωρισμό σε ίσα μέρη και το μέρος του όλου που κάθε φορά παίρνουμε.
Στην 3η άσκηση εφάρμοσαν εύκολα τις μέχρι τώρα γνώσεις τους και χωρίσαμε τους κύκλους σε 2,4 και 8 ίσα μέρη και αντίστοιχα και τις καραμέλες.

Αν και είχα μια επιφύλαξη με την τελευταία άσκηση, κατά πόσο θα γίνει κατανοητή τελικά τα πήγαμε πολύ καλά. Πρώτα βρήκαμε πόσα ήταν όλα τα κομμάτια και μετά με διαίρεση βρήκαμε πόσα κομμάτια θα πάρει το κάθε παιδί.


Μετά από όλα αυτά ήρθε η ώρα που όλα την περίμεναν.
Από την προηγούμενη είχαμε συμφωνήσει ότι όλοι θα είχαμε σήμερα ένα φρούτο για τα μαθηματικά μας.
Μοιράσαμε τα φρούτα άλλα σε δύο και άλλα σε τέσσερα ίσα μέρη με διάφορους τρόπους.
 Και επειδή με το μαχαίρι τα μικρά μου δεν έχουν και καλή σχέση βοήθησε η κυρία. 
Για τις φωτογραφίες μας βοήθησε η κυρία Λία.















Και για αυτούς που ξέχασαν να φέρουν φρούτα ή ήθελαν λίγη εξάσκηση ακόμη χρησιμοποιήσαμε  ψεύτικα φρούτα και το υλικό που έχουμε στο σχολείο για τα κλάσματα.





Στο τέλος παίξαμε το παιχνίδι που προτείνει το βιβλίο. Δε χωριστήκαμε σε ομάδες γιατί όλοι ήθελαν να γίνουν πρακτικοί, λογοτέχνες, ζωγράφοι και μαθηματικοί.
Έτσι ο καθένας με το φρούτο που είχε ήδη κόψει έγραψε στο τετράδιο με όλους τους τρόπους το μήνυμα που του περιέγραφα.